Isten hozta!

Kárpát-medence Isten ölelése!

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

A Révész István Helytörténeti Gyűjtemény Dunakeszin

E-mail Nyomtatás PDF

A Révész István Helytörténeti Gyűjtemény Dunakeszin

 „Dunakeszi Budapest északi szomszédvárosa. Egyik része, Alag 1910-ben lett önálló község, majd 1950 után a település összevontan újra Dunakeszi néven éli életét. Lakossága területi megosztásban, különböző társadalmi rétegeket képviselve, más és más szokásrendszerben élt. A település ősi részén mezőgazdasággal, az alagi részen a XIX. század végétől versenylovak trenírozásával, versenyeztetéssel foglalkoztak, a Gyártelepen (Műhelytelepen) 1926-tól a MÁV Főműhelyben jelentős számú ipari munkás dolgozott. Az 1950-es évektől a kép erősen megváltozott. A földtulajdon elvesztése a gazdáktól életmódváltoztatást követelt. A település iparosodása, illetve az épülő lakótelepek egyre több embert vonzottak az ország minden részéről.” [1]

Módosítás dátuma: 2021. július 22. csütörtök, 18:58 Bővebben...
 

Vallásos néprajzi vonások a Balaton vidékén

E-mail Nyomtatás PDF

Vallásos néprajzi vonások a Balaton vidékén

A Balatont három vármegye öleli körül. Mindegyiket megyeárok határolja el a másiktól, mindegyiknek vannak különös néprajzi sajátságai, de nem lehet állítani, hogy a megyefa egyúttal tilalomfául állná útját bizonyos vonatkozásoknak. Úgy összevegyülnek és átnyúlnak egymásba, akár a bakonyi hegynyúlványok Zalába és ahogy Mezőföld síkja hidat ver somogyi folytatásához a Sión át. Ha mégis vallomást kell tennünk, meghitelhetünk rá, hogy néprajzilag leggazdagabb a Somogy és belső Zala katolikus népe. A katolikus lelkület bizonyos önmegtartóztatás mellett is vidám és sok lelki kivirágzásra lendít. Környezetükre, szokásaikra, szólásaikra ráüti bélyegét. Templomaikból lelkükön hozzák a szenteltvíz harmatát, a tömjén illatát és szép szerető lelkük külsőben is hitet vall a katolicitásról. Rajt ez a bélyeg már a házon. A homlokzatán mondja az I H S jegy, hogy a gazda katolikus. A D-jel is előfordul. Ritkán fülke van a kontyos oromzaton; s a Szent Szűz, vagy szent Flórián, ritkábban Nepomuki szobra áll benne, bár ezek már városi vonások. A vakolatos homlokzatra naiv kőművesek átmásolták a deszka csúcsfalának díszeit: keresztet tűztek a napkorongba, s jobbról, balról félholdat, csillagot sikerítettek. Az építtető gazda kezdőbetűit is felmintázták. Ma pedig a cementből, palából, vagy eternitből formálnak váltakozóan a fedélre színes lapok elhelyezésével kereszteket. Előfordul, hogy kőfeszület, vagy fakereszt tárja szét az illető telkéről karjait az arra haladók elé. Hatalmas törzsekből faragott fakereszteken gyerekemlékeink csodája maradt ránk: az apró csengők csilingelése; a hold, nap, csillagok és egyéb szimbolikus jelvények bádogból metszett sokasága. Protestáns házon sok „parasztot” hagyott a mesterember. Legfeljebb a gazda nevének kezdőbetűje zárja az építtetés évszámát. Bent a házban az öregbiblia bőrkötésben és fatáblában a sublóton. S kopasz falak régebben, ma vásári csecsebecse rajta.

Katolikus házban: az ajtónál szenteltvíztartó, az akasztójánál pár szál szentelt barka, vagy úrnapi virág; körül a falon szentképek, alattuk szentelt gyertyák. Viráglétrára rákerül koronának a kereszt. Faragcsáló pásztorok üvegbe is kirakják a keresztmotívumot. A Szűz képe előtt meggyújtják az olajmécsest szombatokon és ünnepei előtt.

Bővebben...
 

Szép szóval. Történetek a betyárvilág korszakából XVIII.

E-mail Nyomtatás PDF

Szép szóval

Történetek a betyárvilág korszakából XVIII.

Garamy Péter, a megye főszámvevője, sok tekintetben a béke apostolának hivatását töltötte be a megye székhelyén. A mélázó szemű, fakó arcú öregúr mindazt a viszályt, egyenetlenséget, háborúságot, amit az alantas emberi indulatok, a feketemájúság, a gőg, a pökhendiség, az erőszakosság termel a társas életben, kiegyenlíteni törekedett. Törekvése a legtöbb esetben sikeres volt. Semmi mással, csupán csak szép szóval hatott az emberekre.

Ebben művész volt. Öntudatos művész. A szép szónak nem artisztikus elemét, a szónoklatot használta. Garamy Péterben nem volt semmi patétikusság, semmi orátori lendület. Csak józan logika és természetes okfejtés. Simán, szőrmentében kezelte az embereket. A saját szájuk ízével ejtette meg őket, a saját javukra. Nem kívánt inter duos litigantes ama harmadik lenni, aki örvend a mások rovására.

Ha a megyegyűléseken a bősz indulatok ártalmas helyi zivatarokat támasztottak, ha a nekivadult szónokok a készenlétben álló összes gorombaságokat, sértéseket egymás fejéhez csapták, ha másnapra lovagias és lovagiatlan folytatást várt, remélt a skandalumért epedő publikum – akkor Garamy Péter egy-két óra leforgása alatt szép szóval levette lábukról a politikai tülekedőket. Ilyeténképp kerülgette meg az embereket:

– Nem mondom, öcsém, hogy nincs igazad Nagyon is igazad van. De nem kívánhatod, hogy a másik engedjen, mikor te vagy az okosabb.

Bővebben...
 

Szent Iván tüze

E-mail Nyomtatás PDF

Szent Iván tüze

Utolsó szép maradékja az őshitnek, ünnepe a Napistennek, a tűz által való megtisztulásnak: egy emberöltő még, fél emberöltő s nem leszen immár, aki máglyát rakjon estéd hajnalán; nem leszen, aki áldozatul a tűzbe hullassa a Szent-Iván seprő sárga, füzéres virágát.

Csak az én időmben is még, tizenvalahány esztendeje, beszegte a szent tűz a szemközt való két tanyasor alját ezen a három estélen, a lányok, legények, gyerekféle népek, kezükben a galajfű tövönszorított kötegével, danolva, vihogva futkosták be a tűzkoszorút s ahogy át-átugráltak a lobogó szárizék-lángon, olyan volt messzirül, mintha nem is e világi árnyékok suhantak, szökdöstek volna át rajta.

Asszonyok, emberek, öregek, meglett korúak csak úgy fél-fél lábbal kanyarítottak egyet-egyet a tűz fölött, mondván:

Kelés ne légy a testemen,

Törés ne légy a talpamon…

Aztán megültek a máglya külső-belső oldalán, szabad utat engedvén középütt a fiatalságnak. A tudatlanja szó nélkül szökött át a tűzön, legfeljebb egyet, értetlent rikkantván, a valamirevalója meg sebes lélegzettel verset mondott:

Ritka rendet vágtam,

Sürü boglyát raktam,

Hopp! rózsám, gyere velem…

Bővebben...
 

Megmaradásunk a szereteten múlik. Tóth Gábor beszélgetése Andrásfalvy Bertalannal

E-mail Nyomtatás PDF

Megmaradásunk a szereteten múlik

Tóth Gábor beszélgetése Andrásfalvy Bertalannal

„Ha nem változtatunk, akkor el fogunk pusztulni… Nem ez lesz az első alkalom, hogy kultúrák, civilizációk, nemzetek pusztulnak el. A múlt nagyjait sem egy másik nagyhatalom győzte le: saját magukat számolták fel, amikor a jólétében megfeledkeztek a szeretet törvényéről. Amiben benne van minden nemzettag méltányos egyenlősége és szabadsága. Minden a szeretet alapján bontakozhat ki egy társadalomban” - nyilatkozta lapunknak adott interjújában Andrásfalvy Bertalan. A Széchenyi-díjas néprajzkutatóval az Antall-kormányban vállalt miniszterségéről, illetve Magyarország jövőjéről beszélgettünk.

– Úgy tudom, már nagyon fiatalon elköteleződött a közéleti tevékenység mellett. Soha nem akart  politikus lenni?

Nem, sohasem készültem politikusi pályára, az azonban tény, hogy már diákkoromban komoly elképzeléseim voltak arról, hogy milyen értékek mentén kellene a jövőjét terveznie a Kárpát-medencei magyarságnak.  Mivel a népi írók tisztelője voltam, már jóval az MDF megalakulása előtt személyes kapcsolatot ápoltam Illyés Gyulával, Sinka Istvánnal1980-ban pedig részt vettem a Bibó-emlékkönyv készítésében is.

Számos más, kevesek által ismert „rendszerellenes” eseményben is tevékenyen részt vettem – ez nem mindig volt veszélytelen. Példaként említhetek pár olyan esetet, amikor személyesen is igyekeztem részt venni a Nyugat jobb tájékoztatásában. Egyszer például a vágkirályfalvai orvos, Janics Kálmán egyik könyvét a segítségemmel sikerült kicsempészni Németországba. Janics ebben a könyvben kendőzetlen tényfeltárással írta meg a csehszlovákiai magyarok 1945 utáni kitelepítésének és lakosságcseréjének történetét. A kötet végül Berlinben jelenhetett meg 1979-ben. (Janics Kálmán: A hontalanság évei).

Egy másik alkalommal a moldvai csángók érdekében az egyház vezetői felé fordultam, ugyanis az ottani papok megtiltották híveiknek, hogy magyarul énekeljenek a templomaikban. Erről készítettem egy jelentést, melyet szerettem volna a Vatikánhoz eljuttatni, de végül csak a Müncheni Szabad Európa Rádióig jutottam. Ennek híre nagyon hamar elért a titkosrendőrséghez is...

Módosítás dátuma: 2021. április 25. vasárnap, 17:39 Bővebben...
 

Népünk júniusi védőszentjei

E-mail Nyomtatás PDF

Népünk júniusi védőszentjei

Június hónapjának több híres védőszentje van, akiknek tisztelete különösen belegyökerezett népünk vallásos lelkivilágába.

Szent Antal (június 13.) tisztelete hazánkban a barokk időkben bontakozik ki igazán és két forrásból táplálkozik. Egyfelől a katolikus délszlávok – talán Padova viszonylagos közelsége miatt is – már ősidőktől fogva nagy tiszteletben részesítették. Amikor pedig Buda felszabadulása után hazánkba vándoroltak, a kultuszt magukkal hozták és a Délvidéken meghonosították. Természetes, hogy főleg a franciskánus kolostorok váltak ki Szent Antal tiszteletének terjesztésével. A bácsi Szent Antal-kápolnát állítólag egy török emeltette hálából, hogy egy barát a Szent nevében meggyógyította fia szemét. A szabadkai bunyevácoknak egyik legnagyobb ünnepe Szent Antal napja, amikor is a barátok udvarára mindenféle állatokat hajtanak ajándékba. Ezeknek egy része a kolostoré, más része pedig a szegényeknek jut.

A hazai Szent Antal-kultusz azonban gazdag ösztönzéseket merített a Habsburg-barokkból is. Marco d’ Aviano kapucinus szerzetes, aki olyan érdemeket szerzett hazánknak a török uralom alól való felszabadításában, különös tisztelője volt Padova szentjének. Hatására maga Lipót is hűséges hívévé válik Szent Antalnak, a győzelmeket is Mária és Szent József mellett az ő égi közbenjárásának tulajdonítja. A dinasztia jámbor példájára aztán az egész birodalomban, így hazánkban is nagy lendületet vesz a Szent tisztelete.

Módosítás dátuma: 2022. február 07. hétfő, 18:53 Bővebben...
 

Az utolsó magyar sámán

E-mail Nyomtatás PDF

Az utolsó magyar sámán

I.

Kálmány Lajosnak hívták, öreg falusi pap volt, most nyolc esztendeje jelentették róla a pesti lapok, hogy elhunyt Szegeden, amelynek társadalma nagy részvét mellett temette el s hogy a legkiválóbb magyar folklorista halálhírét mély részvéttel fogadja az egész magyar tudományos világ.
Dehogy fogadta részvéttel… 1920 elejét írták akkor. Hol volt akkor az egész magyar tudományos világ? S ha volt, bizony egészen más dolga volt neki, mint halottakat megeleveníteni. Inkább az élőkből kellett halottakat csinálni, legalább úgy in effigie. Akkor folytak az igazoltatási eljárások a Tudományos Akadémiától kezdve a rókabögyösi paprikahasító-lányok önképzőköréig. Istenem, hogy az ilyen szép világ is elmúlik!

Aztán nem is akkor halt meg Kálmány Lajos, mikor a lapok eltemették, hanem vagy másfél hónappal azelőtt. Csakhogy ennyi időbe került, míg Szegedről Budapestre ért a hír. Szeged akkor francia impérium alatt volt és éjszakánként madagaszkári szerecsenek igazoltatták az uccán a népeket. Nem fölhányásképpen mondom, hiszen ez is elmúlt már s különben is ezek a malgasszok nagyon barátságos és jókedélyű úriemberek voltak. Legföljebb azt mondták a riadt polgárnak:

– Na, mit felsz, fene pofádba? Van kell neked jó szigarett?

Ingyen barátságból adták, nem kérek érte aranyórát senkitől se.

A Kálmány Lajos temetéséhez is ilyen fekete uraság szolgáltatta a díszőrséget. Ott posztolt a francia tábornok kapujában s mikor elhaladt mellette a gyászkocsi, szalutált a halottnak. Ez képviselte az úgynevezett társadalmi részvétet. A három kapa- kaszakerülő, alá a temetőig kísérte a néhai papot, a kocsiút térdig felcsapó latyakjában, az nem számítolt. Az nem társadalom volt, csak három vidéki skriblifex.

Szóval a nekrológnak csak a lényege volt igaz, de az aztán csakugyan igaz volt. A legkiválóbb magyar folklorista meghalt.

Bővebben...
 

Nyújtó-gyakorlatért — pálca büntetés. Az első túrkevei tornászok

E-mail Nyomtatás PDF

Nyújtó-gyakorlatért — pálca büntetés

Az első túrkevei tornászok

Egy aforizmát olvastam nemrégiben arról, hogy az öregedés első jele, ha így sóhajt fel valaki: „Ez a mai fiatalság!... Bezzeg a mi időnkben...”

Mivel manapság elég gyakran hallani ezt a méltatlankodva és elmarasztalóan hangoztatott mondatot, arra gondolhatnánk mi fiatalok: csak lehet benne valami, elromlottunk, s illő lesz a bűnbánat. Csupán az a bökkenő, hogy ezt a gyakran visszatérő sóhajt nem a mi szüléink mondták először, őket is így korholta az előttük járó nemzedék, azokat is a szüleik, s így tovább az idők kezdetéig.

Ezúton nem szükséges a túlontúl messzi időbe visszatekinteni, megállapodhatunk 1790-ben, hogy példát keresve felüssük a régi iratokat. Túrkeve tanácsának sok érdekes történeti adalékot rejtegető jegyzőkönyvét hívom tanúnak. 1790. április 8-án kelt egyik bejegyzés bizony még a rest fantáziát is megmozgatja.

A nyiladozó tavasz napsütése a szabad levegőre csalta a hetyke kun legényeket. A hosszú téli tespedés után ficánkolva pezsgett a vérük, feszült az izmuk — erőpróbára vágytak. S új játékot eszeltek ki. A túrkevei főbíró így jelenti a nemes tanácsnak: „... némellyek a’ Gyep szélén Majd egy ölnyi oszlopokat fel ásván arra keresztül tett vendég oldalakon fügve leg sebesebb keringéssel kezdették légyen életeket az utolsó veszedelemig kísértetni mór a’ sokakon meg történt gyászos példákkal nem gondolván.”

Hogy is mondja az írás? Gyorsan papírt elő, rajzoljunk! A két függőleges oszlopra keresztben odaerősített vendégoldal világosan mutat a torna modern változatában ismert nyújtóra. A falusi gyermekek manapság is felhasználják az élő fák alacsony keresztágait nyújtó helyett, de a túrkevei legények továbbfejlesztették ezt: megalkották a tornaszer ősét. És ahhoz sem kell túl nagy jártasság a sportban, hogy azonnal megállapítsuk: a legnehezebb nyújtógyakorlatok egyikében virtuskodtak. Igazi erőpróba volt ez! Ma is — korszerűen felszerelt tornateremben — becsületére válik bárkinek. Hogy nyaka is tört egynek-egynek? Ki gondolt ilyesmivel, míg a maga nyaka nem keserülte?

Módosítás dátuma: 2021. május 26. szerda, 09:02 Bővebben...
 

A „tehénrontás” és gyógyítása

E-mail Nyomtatás PDF

A „tehénrontás” és gyógyítása

A régi néphit számos emberfeletti tulajdonságokkal rendelkező személyt tart számon: táltos, garabonciás, tudós, lidérc, boszorkány, ördög, öndöngős, kocsis stb. A nép képzeletvilágában mindegyiknek megvolt a maga sajátos szerepköre: a táltos vagy garabonciás vihart támaszt, jégesővel vereti el a termést, vagy meglátja és kiássa a földbe rejtett aranyat; a lidérc kakas vagy tyúk formájában kincseket hord gazdájának; a boszorkány szemmel ver, megront embert és állatot, éjjel a békésen alvókat „megnyomja”, állatalakban ijesztgeti a kint kószálókat, elveszi a tehén hasznát.

A boszorkány sokoldalú szerepköréből csak egy vonást választunk ki most: a „tehénrontás”-t, a tejhaszon elvételét. Nézzük meg, mit tartottak erről Szolnok megyében, és hogyan tudták a megrontott tehenet meggyógyítani, a tehén tejét visszaszerezni.

Hogyan tudott a boszorkány a tehénnek ártani? Sokszor elég egy pillantást vetni a tehénre, és már meg is van rontva, nem ad több tejet mert a ránézőnek „rossz a szeme”. Sokan ártatlanul is bajba keverednek: árt a szemük, anélkül, hogy telhetnének róla. Ezért ha valahova megy, jóindulatúan figyelmezteti a gazdát, és az vigyáz, hogy állatát a rosszszemű meg ne lássa.

De az igazi boszorkányok nem ilyen jóindulatúak. Ravasz módon, ügyes cselfogásokkal dolgoznak: pl. simogatják vagy dicsérik a tehenet:

„jaj de jó kis tehén vagy, jaj de kedves tehén vagy” — és a gazda ezúttal hiába feji a teheneit, tejet még csak ad valahogy, de a tejnek nincs föle, nem lehet belőle vajat köpülni. Vagy sokszor elég egy vásárban meglátott szép tehenet kerülgetnie, körbejárnia, mintha meg akarná venni.

Módosítás dátuma: 2021. május 26. szerda, 09:07 Bővebben...
 

A fűkosártól a „kukta” gyorsfőzőig

E-mail Nyomtatás PDF

A fűkosártól a „kukta” gyorsfőzőig

Nincs talán még egy használati tárgy, amely annyiféle formában s annyi sok példányban szolgálná mindennapi életünket, mint az edény. Érdekes lenne megszámolni egyszer, hogy egyetlen napon a reggeli kávéscsészétől az esti fogmosópohárig hány edény megy át kezünkön! Lábasfélék, tányérok, palackok, vázák és a többi, nem is szólva az iparban használt óriási tartályokról, kádakról, — alumíniumból, zománcos vasból, színesfém-ötvözetekből, cserépből, üvegből, porcelánból, vagy műanyagokból, amelyeknek számát ma már nem is lehetne pontosan meghatározni. A mai edénybolt kirakata óriási gazdagságát, változatosságát kínálja a különféle edényeknek.

De vajon így volt-e ez mindig? Vessünk egy pillantást a történelembe, azokba az időkbe, amikor az ember az első edényeket alkotta. A legkorábbi időkben az őskőkor emberének még nem is nagyon volt szüksége edényre. A vadászat, halászat, gyűjtögetés volt ekkor a megélhetés forrása, az ember máról-holnapra élt, a zsákmányolt élelmet nem raktározta, hanem azonnal elfogyasztotta; a gyűjtögetett növényeket forró kövön pörkölve, a vadállatok húsát nyersen vagy szabad tűznél megsütve ette. E korszakból csak egyetlen emlékét ismerjük az edénykészítésnek: egy többtízezer éves spanyolországi sziklarajz fáramászó nőt ábrázol,- aki vadméhek mézét gyűjti növényszálakból készített kosárba. Az első edény tehát a kosár volt.

Csak az emberi fejlődés egy magasabb fokán, amikor már a kezdetleges zsákmányoló életmódot a tervszerű földművelés kezdi felváltani, az újabb kőkor kezdetén készültek az első olyan edények, melyek már a maiakra hasonlítanak. Ekkor már elengedhetetlen volt, hogy az ember a termést elraktározza a következő évig. E célra égetett agyagból való, nagy, ládaszerű hombárok szolgáltak. S ekkortól kezdte az ember táplálékát főzni, ekkor készültek tehát az első főzőedények is, ugyancsak cserépből. A Tisza vidékén mindez alig ötezer évvel ezelőtt történt.

Érdekes az első cserépedények formája és díszítése. Ha tüzetesebben megvizsgáljuk őket, rájövünk, hogy külsejükben a legelső edényeket, a kosarakat utánozzák. Formájuk csúcsos, hosszúkás, amilyen az első kosaraké lehetett, díszítésük pedig nem egyéb, mint a kosár fonatmintája, a cserépedény falára rajzolva. Érdekes különben, hogy e korai időkben nemcsak a kosarak, hanem a gazdagon díszített cserépedények készítői is a kézimunka mindenkori mesterei, a nők voltak.

Módosítás dátuma: 2021. május 25. kedd, 08:40 Bővebben...
 

A Jászság népdalaiból

E-mail Nyomtatás PDF

A Jászság népdalaiból

Énekelte és citerán játszotta Kis József, JászfelsőszentgyörgyNagyon gyakran lehet hallani, hogy a Jászság a néprajzi kutatások szempontjából felderítetlen terület. A népzenei kutatásokra vonatkoztatva fokozottan érvényes ez. A korábbi évekből származó kisebb gyűjtések módszeri tekintetben, hitelesség szempontjából és a szemléltető módot illetően egyaránt igen sok kívánnivalót hagynak maguk után. A hiányok pótlása, a még menthetők megmentése mindannyiunk számára egyre sürgetőbb feladat.

A Jász Múzeum egyik fő tevékenysége arra irányul, hogy minél nagyobb létszámú kutatógárdát tömörítsen maga köré, és megfelelő szakmai irányítással, módszeresen, lehetőleg a zenei falumonográfia igényei szerint végezze a népzenei anyag gyűjtését is. Eddigi tájékozódásaink alapján már több jó adatközlővel volt alkalmunk megismerkedni. Legtöbb anyagot szolgáltatta számunkra egy jászfelsőszentgyörgyi jó „nótafa”, Kis József, aki helyben és a környéken igen jó citerás hírében áll. Zenei tevékenységéhez és népdalanyagának értékeléséhez ezúttal nem szándékozunk elméleti fejtegetéseket hozzáfűzni, csupán néhány jellemzőbb példát mutatunk be az általa énekelt és citerán is előadott dalokból.

Megjelent a Múzeumi Levelek 5. számában, 1961-ben (Kaposvári Gyula szerk.).

A szolnoki Damjanich János Múzeum Könyvtárának engedélyével.

Módosítás dátuma: 2021. május 21. péntek, 09:52 Bővebben...
 

A tiszai fahajók emléke

E-mail Nyomtatás PDF

A tiszai fahajók emléke

Lovasvontatás a Tiszán, Chiovini Ferenc rajzaA tavaszt játszó csodálatos októberi reggel a szabadba csalt. Ki a Tisza partjára. A part mellvédjének dőlve habzsolom szememmel az ezerszer látott édes képet: a Tószeg felé lágy vonalban elhajló kanyar ködbe vesző táját s a túlsó part mentén, a háború pusztítása után újra sarjadt szalagerdőt. Olyan most, mint a boldog gyermekkor tündérmeséinek aranyerdeje. Aranysárga lombja szinte ég, ragyog, tündöklik, ahogy átsüt rajta a reggeli nap. Milyen pazarul áradó szépség mindenütt!

De a Tisza mintha rosszkedvű volna. Megapadt, sötétzöldre tisztult vize álmosan, fáradtan, kelletlen ténfereg egyik hajlattól a másikig. Az ember el se tudja hinni, hogy ő az aki, mikor a tavasz bontogatja a parti erdők rügyeit, olyan tengert varázsol egy szép reggelre a Szandai-réten, hogy csak a gulyaitató gémje, meg valahol 1 messze, a horizonton a tószegi nyárfák ködlő koronái látszanak ki belőle. Ahogy végig nézek rajta, ameddig lehet, hirtelen megérzem rossz kedve okát: elhagyott, üres, árva, magános, mint egy elmerengő özvegy, aki magába roskadva múltján borong.

Azon a múlton, amikor még ő volt az Alföld egyetlen, legkönnyebben járható, legolcsóbb s legmegbízhatóbb útja. Attól kezdve, hogy pozdorjává tördelte hátán a jeget a duhaj tavaszi ár, szilajon pergetve-forgatva a partoktól elszaggatott tutajszálakat, vagy olykor még a rossz helyen telelő hajót is, egészen addig, míg újra jégpáncél fogta rabságba, zajlott rajta az élet. Egyik fahajó a másik nyomában szántotta a vizet, de különösen aratástól kifagyásig szüntelenül, mondhatni: éjjel-nappal rajzott rajta a büszke búzás hajók kifogyhatatlan serege.

Az egyiket lihegve vánszorgó gyalogvontatók vonszolták fölfelé teher alá, a másikat a parti suhát tipró-taposó, tördelő vontatólovak. Dobogott lábuk alatt a part, recsegett ropogott a lovaskötél-tördelte ág, pattogott a kocsisok ostora, vidám kurjongatásokat, nógatásokat vert vissza a sosem alvó visszhang, meg a preznyák-lovon ülő legény busongó énekét. Később, ennek a századnak az elején már bérbe fogadott gőzösbe kapaszkodott egyszerre öt-hat termetes fahajó, majd meg kehes motorosokba. De olyan hajók ám, hogy volt közöttük nyolcvan vagonos is; Mint például a szegedi Tóth Ferencé, amelyet a millenáris kiállításon bámult meg a pesti nép, meg akik odacsődültek akkortájt. De még itt nálunk is, mikor híre futott, hogy „errefelé gyün a Kossuth Lajos”, (mert így hívták a híres hajót), „a nípek a Tisza alá szaladtak”, hogy megbámulják ezt a nem minedennapi hajócsodát.

Hát egyszóval, ez így volt hajdanán, azaz, hogy egészen az első világháború végéig. De nem is lehetett másképpen, mert ki vállalkozott volna tengelyen szállítani búzát ott, ahol egy utazó-szekeret nyolc-tíz ökörrel tudtak csak tovább mozdítani a „csinált” úton még az elmúlt század közepén is. Hiszen, ha amolyan igazi jókedve kerekedett a Tiszának, akinek akkor még nem lábatlankodtak nagyúri mivolta előtt a gátak, olyan tengert játszott, hogy akinek kedve tartotta, Szolnokon ült ladikba s Nagyváradon köthetett ki.

Aztán meg nem olyan volt ám a partja, mint manapság, amikor két háborútól megnyomorított partmenti falvak, városok törték-vágták-pusztították el mellőle a hajdani erdőket, csalitokat, ligeteket, s tették pusztává a hajdan erdőfedte partokat, hanem végestelen végig kísérték őt a nyár-, a mocsári tölgy- meg az égerfaligetek, erdők. Két oldalán sokszor harminc-negyven kilométer szélesre hízott hatalmas lápvilág átjárhatatlan s bevehetetlen birodalma végtelenkedett. Szökött katonák, üldözött jobbágyok, hazája, faluja-, háza-, családja vesztett hajdúk, betyárok, útonállók, rosszbanjáró emberek védelme és menedéke. Egyúttal azonban utasemberek réme, melyet úgy kerültek, mint a pokoltornácát.

Módosítás dátuma: 2023. november 15. szerda, 18:23 Bővebben...
 

Új néprajzi tárgyak a szolnoki múzeumban

E-mail Nyomtatás PDF

Új néprajzi tárgyak a szolnoki múzeumban

Tiszaderzsi, tiszaszöllősi és tiszakürti mustszűrő-kasSokirányú néprajzi gyűjtés folyt az utóbbi hónapokban (1961-ben -szerk.) Szolnok megyében. A múzeum anyaga szinte minden tárgykörben gyarapodott. A bekerült tárgyak változatos sora felidézi az elmúlt idők életét: a régi gazdálkodást, házi munkákat, táplálkozást, építkezést stb.

A cséplőgép előtti időkre — mikor a szérűkön beágyazott gabonát lóval nyomtatták ki — emlékeztetnek a több faluból is bekerült rúgdalógereblyéink (rúgógereblyének, nyomtatógereblyének is mondják). A kinyomtatott magról villával leszedték a szalmát (ez a karimázás), de a törek még rajtamaradt. Ezt szedték le a rúgdalógereblyével, mégpedig úgy, hogy lassan előretolták, majd hirtelen maguk felé rántották, miközben belerúgtak a törekbe, hogy a közéragadt szem lepottyanjon. Persze nagyon kellett vigyázni, nehogy a gereblyefog beleszaladjon meztelen lábukba. Szintén a nyomtatás régi eszköze volt a mai szénvonóval teljesen megegyező garmadatoló is. De olyan mezőgazdasági szerszámok is kerültek be a múzeumba, melyeket sokhelyütt a mai napig használnak: így a marokszedő kampó (ezt Szolnok megyében kákónak, gamónak, kapircsnak mondják), melynek két típusát is ismerjük a megyéből. Egyes helyeken a tüskeborona is csak nemrég ment ki a divatból. Ezt boronálás után használták magtakarónak, vagy esetleg túl göröngyös földön a talajt tették vele még porhanyósabbá. Felvidéki árusok hozták az Alföldre, de ügyes emberek házilag is el tudták készíteni, ha volt hozzávaló vesszőjük (kökény vagy szilfa). így például egyik múzeumba került példányunkat Kövi Dora Károly készítette, aki egy-két évtizede még egész Zagyvarékast, sőt még a szomszédos falvakat is ellátta tüskeboronával.

A szőlészet-borászat majdnem minden fontos eszközéből került be egy-két példány a múzeumba. így a gyári vasorsós prések előtt használt facsavaros „sotuk” két típusa is: egy egyorsós és egy kétorsós. A megye minden szőlőtermő falujában megtalálhatók még ma is a régi mustszűrő kasok. Ezeknek is több típusát ismerjük a régebbi csúcsos formától az újabb fenekesig. Rajzunkon egy tiszaderzsi, egy tiszaszőlősi és egy tiszakürti szűrőkast mutatunk be.

Állattartáshoz kapcsolódó eszközeink is változatos tárgyakkal gyarapodtak. A gyékényből vagy vesszőből font méhkasok már csak itt-ott bukkannak fel. A múzeumba került példányokat padlások eldugott zugaiból kellett összeszedni, kiszorították őket a használatból kb. 60—80 évvel ezelőtt a deszkából készült kaptárak. Rajzunkon bemutatott méhkasunk Tiszaszőlősön készült, érdekes módon: egy természetes, többfelé ágazó ágat fontak körbe gyékénnyel. De más típusú méhkas is került be, pl. ugyancsak Tiszaszőlősről, mely kívül-belül be van tapasztva. A méhkassal megegyező formájú rajbefogónk is van Tiszaszőlősről: ez olyan, mintha egy méhkast tűztek volna hosszúnyelű kétágú villára.

Módosítás dátuma: 2021. május 14. péntek, 07:16 Bővebben...
 

A fagyosszentek

E-mail Nyomtatás PDF

A fagyosszentek

Május 12., 13., és 14-ike, Pongrác, Szervác és Bonifác napja elé minden esztendőben aggodalommal néz a magyar gazda. A tapasztalat szerint a három fagyos szent névnapja az a három veszedelmes nap, mikor majdnem minden esztendőben hirtelen fagy váltja fel a szép tavaszi időt és sokszor végzetes kárt okoz a növényzetben.

A három fagyos szent csakugyan sokszor hoz fagyot, de tulajdonképpen sem Pongrác, sem Szervác, sem Bonifác nincs valamilyen kapcsolatban a hideggel és faggyal és csak annyi közük van a dologhoz, hogy véletlenül az ő névnapjuk táján szokott bekövetkezni a hirtelen májusi fagy és ezért ragadt hozzájuk a fagyos szentek elnevezése. Ha kikutatjuk a Szentek Történetében a három szent történetét, a következőket tudjuk meg:

Módosítás dátuma: 2021. május 05. szerda, 11:14 Bővebben...
 

Samu bácsi betyársága. Történetek a betyárvilág korszakából XVII.

E-mail Nyomtatás PDF

Samu bácsi betyársága

Történetek a betyárvilág korszakából XVII.

Csöndes, nagyon csöndes föld volt Magyarország akkor. Olyan halálos némaság borult a nemzetre szemfödő gyanánt, hogy azokra a puskalövésekre, melyek az Újépület mögött, meg az aradi vár sáncában dördültek el, szinte holtra iszonyodva borzadt össze minden szív széles e hazában. Mindenki azon aggódott, nem-e az apjának, a testvérének, a férjének szívét fúrta át a golyó, nem-e ő lett apátlan árva, nem-e ő lett özvegy?

Minden magyar családnak volt egy tagja vagy a temetőben, vagy még rosszabb helyen, a kufsteini várban. Hogy irigyelték azt, kinek fia, férje vagy az édesapja úttalan utakon bujdosott; rengeteg erdőkben tövis megszaggatta, dúvad riasztotta; iromba sziklának éle fáradt lábát sebezte, vérezte; délibábos pusztán, hűs reggeli harmat, sűrű jeges zápor megeste, verdeste; zúgó nádasokban hideg vízi féreg vérét szipolyozta: de mégis szabad volt. Jólelkű pásztornép fűzfából összerótt gulyibálya alatt húzódott meg akkor testit pihentetni, fájdalmat altatni. Ezer jó füvével, ezer jófüvének gyönge levelével sebet gyógyítgatni, otthon maradtakért, otthon aggódókért aggódva zokogni. Amilyen jó nótás ország volt azelőtt, olyan csöndes lett most. Ha úgy néha-néha össze is verődik egynehány szomorú hazafi itt-amott bánatát feledni, csak egy nóta járta, az a nóta, amely ma is szóig igaz, amely sohse volt új, amely úgy kezdődik: jaj, de…

Nemzetes csébrági Csaby Pál hitvese is talpig feketében, hófehér hajával hosszan aláomló fekete fátyolban, tenger sok szenvedést eláruló arccal ült az Izsékről Kecskemétre vivő úton könnyű hintajában.

Módosítás dátuma: 2021. május 05. szerda, 11:13 Bővebben...
 

A jászberényi Jász Múzeum újabb gyűjteménytárgyaiból

E-mail Nyomtatás PDF

A jászberényi Jász Múzeum újabb gyűjteménytárgyaiból

Csizmahúzó, Sáros András rajzaMúzeumunk elsősorban néprajzi és helytörténeti kutatásokat folytat, s ennélfogva túlnyomórészt ilyen jellegű tárgyi anyagot gyűjt a Jászság területén. Minthogy mezőgazdaságunk szocialista átszervezésével a hagyományozott paraszti életforma gyorsan és végérvényesen el fog tűnni, s hatalmas fejlődésen megy keresztül, múzeumainknak fontos feladata a jelenkor átalakulási korszak dokumentumanyagának megőrzése és archiválása mellett a paraszti múlt hagyatékának, primitív munkaeszközeinek és egyéb használati tárgyainak gyűjtése. Ebben a munkában szinte bárki hasznos segítséget nyújthat a múzeumnak.

A Jász Múzeum is ilyen szellemben folytatja kutatásait és a még aránylag kevés számú néprajzi gyűjteményének gyarapítását. Legutóbb Kohári János, a Jász Múzeum teremőre két igen érdekes néprajzi tárgyra hívta fel a figyelmemet, amelyeket rövidesen sikerült is megszereznem.

Az egyik egy „csizmahúzó”, amely nemcsak elmés szerkezete miatt figyelemreméltó, hanem a jászsági paraszti életkörülmények egyik megnyilvánulásának is jellemző dokumentuma. A Jászság mély fekvésű, vizenyős tájain, különösen a tanyavilágban az őszi esőzések beállta után igen nehéz volt a közlekedés. A „vendégmarasztaló” sár főképpen a gyalogjárók sorsát nehezítette meg, s szükségessé tette a csizma használatát mind a nők, mind a férfiak számára. A néha szűk, átnedvesedett csizma lehúzása gyakran komoly fizikai erőt igényelt. Az egyedüllevő, s főképpen az idősebb emberek számára bizony ez néha sok nehézséget jelentett. A csizma lehúzása tehát szükségessé tette valamiféle segédeszköz alkalmazását.

A csizmahúzóknak többféle típusa ismeretes a Jászságban is. Az itt bemutatott darab segítségével a csizmát kézzel való megfogás nélkül is le lehet húzni.

Módosítás dátuma: 2021. május 05. szerda, 11:22 Bővebben...
 

A kunsági kisbunda

E-mail Nyomtatás PDF

A kunsági kisbunda

Régi bokorvirág kunmadarasi kisbundáról, Dorogi Márton rajzaLassan már a híre is ki vész a Kunság hajdan nevezetes ruhadarabjának, a kisbundának. Csak imitt-amott az ágyfőben, a komót fiókjában dédelgetnek még egyet-egyet az öreg nénikék. Nyomában járva ma is kunbundának, túri, vagy karcagi bundának nevezik akár a Hajdúságban, akár Dél-Borsodban vagy Észak-Biharban. A minap Hajdúszoboszlón keresgéltem utána. Egy öreg néni mutat egyet, piros kereszt- meg szálírhával, kevés virágozással. „Ilyesmi az” — mondom. „De olyat szeretnék látni, amelyiken több a virág”. „Tudom már, lelkem! Karcagi bundát keres. Volt nekem olyan is, dehát már elnyűtt. Szép volt pedig, telisded teli virággal. Még menyasszony koromban kaptam, mert akkoriban két bunda járt. Egyik, az ilyen kevés virágú, mint ez, az volt a hétköznapi, a másik a karcagi, az volt az ünneplő”. Ezt a díszesebbet büszkén emlegették a nótában is:

Az én bundám kun-karcagi,

Még gallérja sincsen néki!

Pedig hát volt, de még milyen fodros! Purzsabőrből. Gallérszerű ruhadarab ez, kb. farközépig ér. Vállra vetve viselték. Igen bő. Gubaccsal, eperfataplóval barnára festett juhbőrből szabták és a barna alapot gáliclébe mártott lúdtollal tele írták mintával, melyet,  aztán fekete szűcsselyemmel virágoztak ki. Ez a virágozás szerzett neki messzeföldön hírt és nevet. Díszítése hármas tagozódást mutat. Legalól van az aljakoszorú. Az aljakoszorú-virág széles csíkjával és ritmikusan ismétlődő motívumaival mintegy alapot ad a ráépülő, tagozottabb és nagyobb kiterjedésű bokorvirág kompozíciónak. Fölötte rendszerint a csengősor helyezkedik el hálózással. E fölött még van két-három sor keskenyebb folyóminta és legfelül az erőteljes, öt-hat cm széles vállkoszorú. A kisbunda ezzel a szerkezeti megoldással mesterien felépített, a lehető legharmonikusabban megszerkesztett, egységes térkitöltésű díszt ad, amellyel csak a szűrök és a férfibundák díszítése vetekedhet. A kunsági kisbundák motívum kincse nem túl gazdag. De éppen az a csodálatos, hogy ezzel a néhány formával milyen nagy felületet tud művészien díszíteni. — Szabása a férfibundával mutat rokonságot, de divatjára nagy hatással lehettek a pelerin-szerű ruhadarabok is, melyeket az előkelőbb nemes asszonyok viseltek.

Módosítás dátuma: 2021. május 14. péntek, 06:05 Bővebben...
 

Így lett a népség. Mikor Isten a nemzetségeket mind megteremtette… II.

E-mail Nyomtatás PDF

Így lett a népség

Mikor Isten a nemzetségeket mind megteremtette… II.

Mikor Krisztus Urunk teremtette a népséget, hát agyagbul gyúrta őket. Hát aztán akkor betette őket a kemencébe, hogy hát ugye, megsüljön, ne olyan nyers legyen. Nohát, befűtötte a kemencét, hogy most elkészíti az emberiséget. Amint benn van a kemencében, elfeledkezett róla. Megnézi, ugyan milyen már az agyag. Hát, elég fekete lett. No, most mi lösz? Hát, jól van, nem baj, ezek lesznek a négerek.

No, akkor megpróbálta a másikat gyúrni. Akkor betette azt a kemencébe, hogy most jobban vigyáz rája, hogy ne legyen ollan fekete. Hát, akkor betette, megent csak megfeledkezett, de ez nem lett ollan fekete, egy kicsit világosabb lett, de mégis csak fekete lett ez is. Hát, jól van, nem baj, ezekbül lett a cigány. No, akkor harmadszor megint csak befűtötte a kemencét:

–No, most erre jobban vigyázok, igazán, hogy ne legyenek illen feketék!

Bővebben...
 

Mákos Balázs mondája

E-mail Nyomtatás PDF

Mákos Balázs mondája

Mákos Balázs mondája

Néprajzi adatgyűjtő útjaimon találkoztam olyan kunsági öreg emberekkel, aki még emlékeztek Mákos Balázs mondájára.

Ez a Mákos Balázs régen valamikor élt, pontosabban a török időkben. Karcagi ember volt. Igazában véve nem ez lett volna az ő neve, de mégis így emlegették, mert csakugyan megérdemelte. Ez a fortélyos eszű Balázs ugyanis egyszer azt mondta a malom alatti beszélgetés során: „Látom én, hogy a búza nagyon kelendő; a termés egy részét elviszi az úr, másik részét a pap, amit ezek meghagynak, azt meg elhappolja a török. Felfogadom, hogy én nem vetek búzát egy szemet se!” Osztán ezt a kemény fogadalmát be is tartotta! Különösebb megerőltetésébe, igaz, nem került, mert nem bírt őkelme egy talpalatnyi földdel sem. Nincstelen zsellér volt, aki a rétségekben őgyelegve, mint pákász tengette a maga és családja életét. Hanem mit eszelt ki? Bekószálta az egész határt meg a mocsári szigeteket, hátakat, ahol csak a madár járt, s itt is, ott is elszórogatott egy marék mákot. Idejében megint sorra vette a bejárt helyeket és a máktermést begyűjtötte. El se hinné az ember, mire jutott: tizenkét zsák mákot takarított be!

Éppen ennek örvendezett, mikor szomorú hír kapott szárnyra. „Jön a török!” — azt mondják. Az történt ugyanis, hogy a szolnoki basa ellátogatott Debrecenbe. Nem azért, hogy majd jó egészséget kíván a cíviseknek, hanem, hogy az adóhátralék behajtásának gondját levegye a tanács válláról. Nem volt ebben semmi köszönet! Mert az ilyen végrehajtásnál nemcsak a basa pénzeszsákja telt meg, de a szpáhi két keze se hagyta ott, ami két szemének megtetszett. Szpáhit pedig vitt magával egész ármádiára valót. Visszatérőben Szoboszlóra is befordult. Az ugyan nem volt hátralékban, de basa-ésszel úgy gondolta, hogy hátralékban maradhat esetleg jövőre, s ha most egy füst alatt biztosítja magát, nem kell majd akkor fáradoznia.

Módosítás dátuma: 2021. április 21. szerda, 19:34 Bővebben...
 

Április 24. Szent György napja

E-mail Nyomtatás PDF

Április 24. Szent György napja

Szent György (született Kappadókia, ?-Lidda, meghalt Palesztina, 296-303 között): nagyvértanú, római kori katona. Mind az ortodox, mind a római katolikus egyházban nagy hagyományai vannak tiszteletének. A köztudatban leginkább Sárkányölő Szent György néven ismerik, és ifjú lovagként képzelik el páncélban, amint dárdájával egy sárkánnyal küzd.

Számos ország védőszentje (Anglia, Portugália, Litvánia, Szerbia, Görögország, stb.) és sok település névadója (pl. Dunaszentgyörgy, Sepsiszentgyörgy, Torockószentgyörgy, Jászalsószentgyörgy, Jászfelsőszentgyörgy).

Legendája szerint a keresztségben a Georgiosz, (földművelő) nevet kapta és katonaként Diocletianus császár (284-305) alatt szolgált. A keresztényüldözés kitörésekor már magasrangú tiszt volt, de vagyonát szétosztotta a szegények között és a császári udvar előtt megvallotta hitét. Nem volt hajlandó áldozni a római isteneknek, ezért halálra ítélték. Megverték, tépték az oldalát, börtönbe vetették, késes kerékkel kettévágták, de föltámadt. Föltámasztott tizenhét, 460 évvel korábban meghalt embert, akik, miután megkeresztelkedtek, eltűntek a szemek elől. Egy pogány templomban a leheletével döntötte le a bálványokat, végül lefejezték. Ehhez az V. századi legendához (melyet 496-ban apokrifnak minősítettek) csatolták a keresztes vitézek a X. században a sárkányölés motívumát. Alakjának történeti hitelességét a kutatásnak nem sikerült igazolnia, ez azonban kultuszát a nép körében nem tudta kisebbíteni.

Bővebben...
 

Barlanglakók a Balaton partján

E-mail Nyomtatás PDF

Barlanglakók a Balaton partján

A Balatonnak csaknem félszázadon át nevezetessége volt az öreg Simon István, ismerte őt csaknem mindenki, aki a Balaton partjait járogatta; ott lakott az aligai völgy torkolatánál egy lik-ban (a barlang balatoni neve) s talán ez volt az összes nevezetessége; ezért nevezték el barlanglakónak, ezért keresték fel, bámulták meg, írtak róla hírlapokban. Az aligai partok a balatonfőkajári határban vannak és Simon István maga is egyik törzsökös kajári család tagja volt.

Magam is többször felkerestem az öreget barlanglakásában, jól esett neki, hogy engem is bámulói és ünneplői közé számíthatott, s ilyenkor el-elmondogatta történetét; ezt az 1848. évvel kezdette, amikor ő már legényember volt; a szabadságharczban való részesedését, ahányszor találkoztam vele, annyiféleképpen adta elő; annyi bizonyos, hogy mikor az öreg 1849 őszén a partba jött lakni, tanácsos volt neki egy időre az emberek elől visszahúzódnia. Itt lik-at ásott magának a pontusi korú homokos agyag partba, jó magasan, mintegy húsz méterre a Balaton tükre felett, hogy messzire ellásson, s mert rajongott a halászatért s abban az uraság jóvoltából senki sem korlátozta, ott is maradt állandóan 4-7 éven keresztül. Felesége gyermekeivel együtt a faluban élt, hozzájuk ő maga ritkán látogatott be, úgy nevelte őket, hogy azok jártak ki ő hozzá.

Mikor utoljára jártam az öreg Simonnál, a partban két barlangja volt, mindegyiknek külön deszkaajtója nyílt a gyepes térségre. Az egyik szoba volt, falai simára sározva s fehérre meszelve; benne ágy, láda, székek, sparhelt, a falakon tükör, óra s néhány vakablak a mindenféle viczik-vaczak számára. A másik helyiség konyha volt sütőkemenczével. Mindkét helyiség füstlyuka az ajtó felett nyílt s a kiszálló füst jó magasan kormosra festette a sziklát. Hát biz ez a barlanglakás nem valami biztonságos, a part le-leszakad, s az öreg Simonnak is ez már az ötödik lik-a. Tanyája négyszer omlott be s mindig újat kellett csinálnia.

Módosítás dátuma: 2021. április 21. szerda, 16:41 Bővebben...
 

Disznótori kántálók Jászladányon

E-mail Nyomtatás PDF

Disznótori kántálók Jászladányon

Disznótori kántálók (Sáros András rajza)A régi szokás szerint 30—40 évvel ezelőtt András nap után nem volt zenés mulatság a faluban farsangig. Érthető hát, hogy a megkezdődő disznótorok vidámsága különös jelentőséget kapott karácsony előtt, s után a faluban. A disznótorok kedélyes hangulatáról pedig külön is gondoskodtak a disznótori kántálók. Régebben a fiatal házasemberek, asszonyok, újabban már csak a legények és lányok, majd az utóbbi években egyre inkább a gyerekek mentek el a disznótorokba kántálni.

A disznótori kántálók régi pogány szokás szerint alakoskodtak, változatos alakoknak öltöztek fel. Szívesen öltözött a legény lánynak, a lány pedig legénynek. Rossz, kifordított ruhákat vettek magukra, s leggyakrabban a férfi cigánynőnek, a lány, vagy asszony pedig cigánynak maszkírozta magát. Az asszonynak öltözöttek még ki is tömték a hasukat, hogy szánandóbbak legyenek. A férfi rossz kalapot tett a fejébe, s hosszú pipát dugott a szájába. Gyakori figurák voltak még az alakoskodók között a tepsi foltozónak, drótosnak, vándornak öltözöttek is. A férfit alakító bajuszt, s szakállt is ragasztott magának egy suba darabból, s valamennyien erősen bekormozták arcukat, hogy ne ismerjék fel őket.

Az ügyesebbek jól megváltoztatott hangon beszéltek, hogy ezzel is palástolják kilétüket. Az így felöltözött disznótori alakoskodók külső jelre, főleg öltözetükben, s arcuk kikormozásában nagyon érdekes emlékét őrizték meg a pogány magyarok alakoskodó szokásának, mikor erre a maszkra meg azért volt szükségük, hogy az ártó szellemeket megijesszék, elűzzék közelükből. Számtalan népi szokásunkban maradt meg ennek az emléke.

Jászladányon a disznótori kántálók sorba járták a disznótorozó helyeket, s felköszöntve a vacsorázókat, mindenféle furfanggal egy kis kóstolót próbáltak kicsalni a gazdától. Egyik tanítványom a következőket jegyezte le egy kántálásról: „A múlt évben, amikor disznót vágtunk és vacsoráztunk, bejött hozzánk egy asszony a fiával. Az asszony férfi ruhába volt öltözve. Kérdezgettük őket, és azt mondta, hogy a Kárpátokból jönnek és, hogy van neki egy ártatlan kis néma gyermeke, az is jött vele, neki is adott egy rossz begrét és tányért, amivel csörget. Megkérdeztük tőlük, hogy miért kenték ki magukat ennyire, s azt mondták, hogy a Kárpátoknál hideg van és az idő sebezte ki az arcukat. Megkérdeztük tőlük, hogy éhesek-e, vagy van-e ennivalójuk? Nincs nekünk — mondta az asszony. Adtunk neki egy kis töpörtyűt, meg kenyeret. Erre már az ártatlan néma gyermek is megszólalt, majd később, mikor elmentek, még több helyre is benéztek. Utoljára még az urát is megijesztette az asszony, csak később ismert rá a hangjára.”

Módosítás dátuma: 2021. április 21. szerda, 08:13 Bővebben...
 

Karcagi kenyér a debreceni piacon

E-mail Nyomtatás PDF

Karcagi kenyér a debreceni piacon

Karcagi ekhós szekéren (Benyovszky I. után rajzolta Flórián Mária)Ki ne hallotta volna hírét a karcagi kenyérnek?

Ha valahonnan, az ország távolabbi vidékéről vendég érkezik városunkba — Karcagra —, és asztalra kerül a mi magas, púpos hátú, foszlós bélű, sárkemencében sült kenyerünk — nem marad el az elismerés a vendég részéről. Pedig ha valaki Karcagon utazik keresztül, vajmi keveset lát a vonat ablakából! Gyérfűvű legelők, szikhátak, fátlan tanyák, ritka búzák és fonnyadt kukoricatáblák suhannak tova, csak néhol csillog a víz a rizsföldeken, boldogabb jövőt ígérve a Kunság népének. Az ilyen szemlélődő el se hinné talán, hegy ezen a tengersík rónán terem az ország legjobb minőségű búzája; ebből a búzából sül a legfinomabb kenyér.

A karcagi paraszt ember régóta tudja ezt, és büszke is erre.

Arra törekedett, hogy hasznot lásson ebből: kiváló termelvényét megfelelő piacon értékesítse. Így került el a maga termelte búza és a felesége sütötte kenyér Debrecenbe, ahol a „kenyérpiacon” — régi nevén Dégenfeld téren (ma Tótfalusi tér) — árulták a karcagi kenyeret, a XVIII. század végétől a múlt század közepéig, amíg a vonatszállítás meg nem indult. Gazdag néphagyomány őrzi emlékét, hogy voltak családok Karcagon, amelyek kenyérsütögetéssel és kenyérszállítással foglalkoztak. Ezek kizárólag termelők voltak, és a kenyérsütögetés, valamint annak Debrecenbe szállítása apáról fiúra öröklődött egy családon belül, mint valamely mesterség. Sőt olyan eset is fordult elő, hogy a fiatalokat úgy házasították össze, hogy a kenyérsütögetés folytatása biztosítva legyen. Ilyen kenyérsütögető család volt ezelőtt 150—160 esztendővel a V. Balogh Péteré, majd leszármazottaié, egészen a múlt század második harmadáig, így a V. Balogh Péter veje Csombordi Bálint, ennek mostoha fia, Csombordi András, ennek oldalági leszármazottai, Mátyus András és felesége, Oláh Sára, valamint Mátyus Péter ás neje, Szabó Mária.

A kenyérsütögetés főleg téli foglalkozás volt; míg a dologidő be nem jött, mindig hordták. Maga a kenyér készítése, minősége alig különbözött mai formájától. Sárkemencében sült, szalmával, vagy náddal fűtöttek neki, ugyanúgy dagasztották, szakították, csak valamivel nagyobb volt a kenyér (8—10 kiló), és szélmalomban őrölték a lisztjét. Sütöttek a rendes nagyságú kenyéren kívül cipó-kalácsot is. Ez általában kilónyi súlyú volt, s azért nevezték „cipó-kalácsnak”, mert 0-ás lisztből, kovászléből készült.

Módosítás dátuma: 2021. április 21. szerda, 08:21 Bővebben...
 

Dúr a disznó dúr a mocsárszélen…

E-mail Nyomtatás PDF

Dúr a disznó dúr a mocsárszélen…

Egy öreg kondás bojtárkora

Hosszú rúdra szerelt köpüs disznófogó a karcagi Nagykun Múzeumból. (Rajzolta: Szűcs Sándor.)A Györffy István Nagykun Múzeum a Kunság népi múltjának nem csupán tárgyi hagyatékát gyűjti, hanem lejegyzi és Adattárában megőrzi szájról-szájra szálló hagyományait is. Kiállításain egyebek között ott látjuk a régi rideg pásztorkodás és a rétbeli pákászélet avatag szerszámait, a múltbeli külterjes földművelés faekéjét, egyszerű eszközeit, az Adattár füzeteiből pedig a kunsági öregek ezekre vonatkozó emlékezéseit olvashatjuk. Utóbb egyik adattári gyűjtésem alkalmával pl. a 93 éves karcagi Cseppentő Mihály volt kondás ember elbeszélését, bojtárkorára való visszaemlékezését fektettem írásba.

— Tizenöt esztendős fickó voltam, mikor kondás bojtárnak elszegődtem — mondotta. Elsőbbet az Ülőben szolgáltam. Ennek a nagy hajlásnak akkor még víz öntözte a partját, ha nagy volt a Tisza. Onnan elkerültem Apavára alá. Ott is nagy rétségek terjengtek abban az időben. Nádas, meg nádas, ameddig csak ellátott a szem. Annyi temérdek madár fészkelt benne, a mai ember el se hinné, hiába mondanám. Mindig a nádsűrűben butykóztunk, kacsa- meg szárcsatojást szedtünk. Hallgattuk, hogy cseveg a vízityúk. Hajnalban meg bőgött a bölömbika. Beledugta a csőrét a vízbe (mert madár volt ez is), osztán úgy büfögőtt. Messzire elhallatszott, hozta a víz a hangját. Különösen sok volt a liba meg a ruca. Volt egy kicsi fajta vadkacsa: a sivófu, ez úgy hasította szárnyával a levegőt, hogy csak úgy fütyült.

— Őszi időben felleg módjára kavargott fejünk felett a költözködő, nyugtalankodó madársereg. Ilyenkor el-eldalolgattuk:

Hét rajával száll a vadlúd az égen,

Helyet keres ezen a nagy rétségen.

Gúnár után azt gágogja a liba:

Nincs itt jó hely, menjünk innen máshova.

Módosítás dátuma: 2021. április 09. péntek, 07:03 Bővebben...
 

Húsvétvasárnap

E-mail Nyomtatás PDF

Húsvétvasárnap

Igevers egy szolnoki református család házában, 2017. Benedek Csaba fotója

A föltámadás vasárnapja, minden keresztény felekezet legnagyobb ünnepe. Ezen a napon támadott föl Jézus Krisztus a halottak közül. Valamennyi kárpát-medencei falusi közösségben ezen a napon úgyszólván kötelező volt templomba menni. A római katolikusok ünnepi misét, a protestánsok úrvacsorás istentiszteletet tartanak.

Húsvétvasárnaphoz sokszínű hagyományok kapcsolódtak. Dologtiltó nap volt, ilyenkor nem főztek, a trágyát nem hordták ki az istállóból, nem söpörtek, varrni sem volt szabad. A seprési tilalomnak a Tápió mentén azt a magyarázatot adták, hogy így elsepernék a locsolókat. Nem hajtott ki sem a csorda, sem a csürhe, és nem fogtak be állatot sem.

Húsvétvasárnap is fontos szerepe volt a víznek. Különféle magyarázatokat fűztek hozzá: Bukovinában úgy tartották, aki hamarabb merít vizet, az lesz a szerencsés. Moldvában a napfelkelte előtt keresztútra öntött vizet hasznosnak tartották a jégeső és veszedelem ellen. Szokás volt ilyenkor piros tojást tenni a mosdóvízbe, és arról mosakodni, hogy az egész család egészséges legyen. Moldvai magyaroknál ezt a piros tojást mindenkinek a másik homlokához kellett ütni, hogy ne fájjék a feje.

Módosítás dátuma: 2020. április 12. vasárnap, 08:34 Bővebben...
 

Nagyszombat

E-mail Nyomtatás PDF

Nagyszombat

A székelyszentkirályi római katolikus templom felirata, fotó: Benedek Csaba, 2007

A római katolikus liturgiában a húsvéti szent háromnap harmadik napja, Jézus sírban pihenésének ideje. Közvetlen a (feltámadás) húsvétvasárnap előtti nap a keresztény naptárban.

Üdvtörténetileg e naphoz kötődik Jézus pokolraszállása is.

A liturgiában úgy alakult történetileg, hogy ezt a napot böjtben és gyászban töltik. Szentmise nélküli nap, csöndes virrasztás a szent sírnál, lelki készülődés a föltámadásra. Szükséghelyzetekben (háború, járványok) és lelkipásztori meggondolások miatt a vigília liturgiájának bizonyos részeit már délelőtt vagy kora délután elvégezték (2020-ban megéltük azt is, hogy járvány miatt online miséket tartanak, amiket az interneten keresztül néznek a hívek). A húsvéti vigília nagyszombat este, sötétedés után, vagy húsvétvasárnap hajnalban kezdődik.

A népszokások az evangélium történetéből születtek, s a csöndes virrasztás, Jézus siratása és a föltámadásra várakozás köré csoportosultak.

Módosítás dátuma: 2020. április 11. szombat, 19:20 Bővebben...
 

Nagypéntek

E-mail Nyomtatás PDF

Nagypéntek

Nagypénteki úrasztala a Szolnoki Református Egyházközségben, Pocok (Fülöp Ferenc) felvétele

A nagypéntek húsvétot megelőző péntek, a kereszténység legnagyobb ünnepe. Ezen a napon emlékezünk Jézus Krisztus kereszthalálára. Az ünnep első nyomai a IV–V. sz.-ig nyúlnak vissza. Szertartásai már a VII–IX. században kialakultak; ezekben a gyász és a kereszt tisztelete, imádása domborodik ki. Bár az ősegyházban nem tartották ünnepnek, mert böjti nap volt, a kereszténység századai alatt számtalan kereszténység előtti képzet, a tavaszkezdetre utaló hiedelem, szokás kapcsolódott e naphoz. Ezek közül az utóbbi évtizedekig legismertebb volt a hajnali fürdés. A mosakodás mindig a víz folyásával szemben és visszakézből történt. A mosakodás után a patak vizéből haza is vittek és a húsvéti ünnepek alatt is azzal mosakodtak, általában egészségvarázsló céllal. Némely vidéken az állatokat is megitatták a patak vizéből, máshol a lovakat úsztatták meg a folyó vizében. Szeged-Alsóvárosban a beteg kisgyerekeket is levitték a Tiszára, hogy a bajt lemossák róluk. Elterjedt hiedelem volt, hogy aki a folyó vizében megmosakszik, egészséges lesz, nem lesz beteg, nem fáj a szeme, fürge lesz a munkában. A lányok azt várták a mosakodástól, hogy szépek legyenek, ne legyenek szeplősek. Ahol a víz partján fűzfák voltak, odamentek mosakodni, hogy szép, hosszú hajuk legyen. A Székelyföldön éjjel 12 órakor merítettek vizet az Oltból és megszentelték vele az istállót, az állatokat, a házat és ittak belőle, majd megmosakodtak benne. A néphit vallásos magyarázatot is fűzött a szokásokhoz. A folyóvíz mágikus erejét sokfelé magyarázták azzal, hogy azért hasznos nagypénteken, mert Jézust, mikor a katonák kísérték, beletaszították a Cedron patakjába, s ezzel megszentelődött. Ezért néhol aranyos víznek is nevezik a napfelkelte előtt merített vizet

Módosítás dátuma: 2020. április 26. vasárnap, 12:03 Bővebben...
 

Látogatás a moldovai csángóknál. Második közlemény

E-mail Nyomtatás PDF

Látogatás a moldovai csángóknál

Második közlemény

Barátfalvi házigazdámtól búcsút véve, Nagypatakra hajtattam, hogy ha lehet, épen huszonnégy órát töltsék Molnár Ferencz ottani rom. kath. magyar pap körében, kivel Bákóban, Császár hazánkfia vendéglőjében ösmerkedtem meg. Még nem került volt haza, s így tovább kelle hajtatnom Forrófalvára. Ily könnyen azonban Molnár hazánkfiától mégsem válhatok meg. Elmondom tehát rövid ösmeretségünket, hogy fogalma legyen a nyájas olvasónak, miként szokta a magyar ember külföldön egymást üdvözölni. Vendéglősömnek kilétemet megmondván, ez gyorsan befordul egy oldalszobába s kihoz egy nyolczadrétű sz. bibliát. „Oh édes tiszt, úr  – kiálta fel – miért nem jött bár egy órával előbb, itt hált az éjjel Décsey a keleti utazó s ezt a bibliát ő hagyta nekünk emlékül.” E hír leverőleg hatott reám, mert Décsey keleti leveleit szorgalmasan olvastam a „K. Közlöny”-ben, s vágytam vele megismerkedhetni.

Amíg mi e felett beszélgettünk betoppant a házi nő is, akivel társalgásunk hangos beszélgetésbe ment át. Erre a zajra papi ruhába öltözött, nagy fekete szakállú és bajuszú férfi egy távolabbi asztaltól, melynél kávéját költötte el, hirtelen talpra ugrik és egyenesen felém közeledett. Én nem tudva, hogy mit akar, szintén fölpattantam és állásba tettem magamat. A bámulat fogott el, midőn a markos alak a legszebb magyarsággal e szavakat intézte hozzám: „S te volnál Koós Feri, ugyan bizony? Nagy hamarjában nem bírtam ennél többet felelni: én… Neki ez is elég volt, nyakamba borult és örömében összevissza csókolt. Az ösmeretség készen volt, pár feleletemből tudta már, utazásom czélját. De én is csakhamar átláttam, hogy olyan férfival van dolgom, kit az élet csalódásai megtörtek, aki hiába való munkának és áldozatnak tartotta mind azt, amit a magyar nemzet a csángók nemzetiségének megmentésére pazarol. Épen egy hallgatója véletlen belopózván, magánkívül volt örömében, hallva és látva, hogy a tisztelendő úr magyarul beszél egy idegennel, de Molnár reá rivallt és kiutasította, mondván tovább: „Barátom, nem érdemes e nép, hogy érette feláldozzuk életünket, elhagyjuk hazánkat s ide jöjjünk nyomorogni.” Többet is mondott, melyből meggyőződtem, hogy egy desperatus[1] emberrel van dolgom, sokkal nagyobb mérvben, mint Petrásnál tapasztaltam.

Bővebben...
 

Életfa-ábrázolás a nagykunsági pásztorok díszítőművészetében

E-mail Nyomtatás PDF

Életfa-ábrázolás a nagykunsági pásztorok díszítőművészetében

1. kép Szaru sótartóA Nagykunságon a múlt század 70-es, 80-as éveiben még élt a hagyományos pásztori díszítőművészet. A rátarti bojtár, ha jó ízlése és ügyes keze volt, karikása nyelét fémből és csontból reszelt figurákkal rakta be, szaru sótartóját karcolt ábrázolásokkal ékesítette. Ráérő, unaloműző munka volt ez. Deleléskor elő-elővette és elbabrált rajta, meg mikor a gulya, vagy a ménes, a nyáj szélén magánosán álldogált s nem volt, akivel szót váltson. Az 1. ábrán bemutatott díszítésről mondotta (1942-ben) készítője, a kilencvenedik esztendeje felé járó Balogh Imre volt gulyás, majd kunhegyesi tanyai pásztor: „Talán három esztendeig is elkarcolászgattam legénykoromban, mikor még a karcagi földön bojtárkodtam. Ha eszembe jutott, kézbe vettem. Kedv kellett ehhez, mint a fütyüléshez, anélkül nem ment. Mikor elkészült, nézegették a többi fattyúk, hogy ők is ilyet csinálnak. Amelyik osztán csikós volt, annak nem kellett a tehén, az ménest karcolt rá, így ment ez. Tanultunk egymástól, az ügyesebbektől, meg az idősebbektől. Engem is csak igazítottak. Rám szólt Lőrincz bátyám, hogy: hosszabb ágát csinálj, hé, — meg: na csak osztán az elejére csináld már a bikát. Szép sótartója volt, én is azért mesterkedtem magamnak”.

Az így készült nagykunsági pásztormunkákon sajátságos egy bizonyos díszítőelem gyakori előfordulása. Rozmaring ág, néha lombos gally ez, amely azonban — a díszítés többi elemeihez való viszonylatából kitetszően is — óriási méretű fát jelképez. A nap a hegyén van. De a kunmadarasi pásztorok közt láttam példát arra, hogy a felső ág fölött oldalt ábrázolják a napot, másik felől a holdat, néhány csillaggal. A művészkedő pásztor aztán e nagy fa alá és ágai közé helyezi el a díszítés többi elemeit: a maga alakját, állatait, kunyhója, karámja, gémeskútja képét, olykor egy-egy vadmadárét, daruét, az őt körülvevő tárgyak figuráit, — vagyis azt, ami az ő foglalkozását, az ő életét szimbolizálja.[1]

Módosítás dátuma: 2021. április 21. szerda, 08:16 Bővebben...
 

Gabonásvermek Jászberényben

E-mail Nyomtatás PDF

Gabonásvermek Jászberényben

A jászberényi Főtér kő- és aszfaltburkolatán járókelők közül ke­vesen sejtik, hogy a kövezet alatt a város múltbeli történetének, népi éle­tének számos tárgyi hagyatéka rejtőzik, és kerül napvilágra még napja­inkban is.

Az elmúlt év nyarán a posta műszaki osztálya kábelfektetési munkálatokat végzett, amelynek során az utca vonalával párhuzamosan, a járda szélén, a házsortól mintegy 4 méternyire hosszú, mély árkot ástak. A jelenlegi kerámia üzlet (a régi Pannónia szálló) épülete előtt az árok­ban több helyen üreges beomlások keletkeztek. A jelenségről a munkála­tokat irányító postaalkalmazott azonnal értesítette a Jász Múzeumot. Rövid tájékozódás alapján megállapíthattam, hogy régi gabonás vermek

szájüregnyílásaira bukkantunk. A köralakú nyílás teljes kibontása után kötél és hosszú létra segítségével leereszkedtem a verem mélyére, és ott zseblámpa- és gyertyavilágítás mellett volt alkalmam a szükséges mé­réseket elvégeznem és megfigyeléseimet rögzítenem.

A viszonylag szűk, lefelé tölcsérszerűen keskenyedő üregnyíláson áthaladva, hirtelen kiszélesedő, homorú oldalú, köralaprajzú, tágas tér következik, amelynek alakja hatalmas méhkashoz hasonlít. Ez tehát a verem, amelynek vízszintes alsó talaját feltűnően száraz homok alkotja, oldalán pedig égetés, vagy füstölés nyomai találhatók. Itt ott üszkös, füstös, erősen oxidálódott növényi maradványok: szalmatörmelék és gabonaszemek is fellelhetők a verem belsejében. Az egyik veremről készített mérési adataimat vázlatos rajz szemlélteti: (Megközelítőleg ilyen méretű a többi verem is).

Módosítás dátuma: 2021. április 08. csütörtök, 06:41 Bővebben...
 


5. oldal / 29

Hirdetés

Partnereink hirdetései:
Hirdetés
www.karpatmedence.net

Névnap

Ma 2024. április 19., péntek, Emma napja van. Holnap Tivadar napja lesz.

Belépés

Szavazások

Ön melyik országrészből olvas bennünket?
 

Ki olvas minket

Oldalainkat 10 vendég böngészi