Okulásul a jövőnek

2018. június 12. kedd, 00:00 Hardi Péter
Nyomtatás
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.huJP-Bookmark

Okulásul a jövÅ‘nek

A közelmúltban jelent meg A magyar föld sorsa (Agroinform Kiadó. Budapest, 2014.) című kötet, amelyben öt neves tudós – Andrásfalvy Bertalan, Ángyán József, Márai Géza, Molnár Géza és Tanka Endre – elemzÅ‘ írásai olvashatóak földviszonyaink múltjáról és jelenérÅ‘l a jövÅ‘nek. Mi most Andrásfalvy Bertalant kérdeztük, miként látja a magyar föld sorsát. Hardi Péter 2016-os interjúja a Szabad Föld Kalendáriumban.

– Professzor úr az írásában azt mutatja be, hogy földművelÅ‘ elÅ‘deink – amíg hagyták – milyen nagyszerű harmóniában tudtak élni a természettel. Miért annyira fontos ez?

Azért, mert meggyÅ‘zÅ‘désem, hogy egy nép boldogulása attól függ, hogy tagjai milyen kapcsolatban, viszonyban vannak egymással és az életet adó környezettel. Ez a két viszony szorosan meghatározza egymást. Az egésznek pedig a kereszténységben is megfogalmazott erkölcsi norma az alapja.

– A sokistenhitű népek azonban mintha nagyobb harmóniában élnének a természettel.

A törzsi vagy állami szervezeteket még ki nem alakító, természeti népek kutatására szakosodott verbita szerzetesek néprajzi kutatóintézete bebizonyította, hogy e primitívnek tartott népek együttélési normái megegyeznek azokkal, melyeket a kereszténység is elénk állít. Önfeláldozó módon segítik a rászorulókat, vezetÅ‘ik szolgálatnak tekintik tisztségüket, tartós párházasságban élnek és egyistenhívÅ‘k.

– AlapvetÅ‘en miben változott meg az ember viszonya a természethez?

Eleink nagyon jól ismerték a természetet, gazdag változatosságát sokoldalúan kihasználták megélhetésükhöz, miközben biztosították a gazdagság fenntarthatóságát. Vagyis fenntartható módon éltek. A ma emberének, különösen a városi életformában, alig van kapcsolata a természettel. Tárgynak, tÅ‘kének tekinti, amibÅ‘l a lehetÅ‘ legtöbbet leggyorsabban akar kisajtolni magának. Ez fenntarthatatlan, ezért önbecsapás.

– Milyen jelei vannak a fenntarthatatlanságnak?

Hogy csak egyetlen példát említsek: a megtermelt javak, vagyis a termésátlagok egyre magasabbak, ám a belÅ‘lük készült ennivaló tápértéke a korábbi töredéke. ErrÅ‘l egyébként a kötetben Márai Géza írt tanulmányt.

A természettel való együttélés az oka annak is, hogy miként professzor úr a kötetben említi a honfoglalást követÅ‘en alig telik el néhány száz év, és népességben, erÅ‘ben utolértük a franciákat, angolokat?

Ez annak köszönhetÅ‘, hogy a Kárpát-medence által nyújtott adottságokat felmértük és bölcsen a magunk javára fordítottuk. Vagyis együtt éltünk a természettel.

– Mikor és miért kezdÅ‘dött a romlás?

Az elsÅ‘ csapás valamikor a XIII. században érte az Alföldet. A kapzsi fÅ‘urak egy része, kizárólag saját érdekeit szem elÅ‘tt tartva, mindenáron több legelÅ‘t akart szerezni Nyugatra jó pénzért kihajtható marhái számára. Kegyetlen háborút indítottak egymás ellen a legelÅ‘kért, melyben az Alföldet behálózó, sokoldalúan gazdálkodó kicsiny falvak sokasága pusztult el.

– Pedig a közvélekedés szerint a pusztulás elsÅ‘sorban a törökhöz köthetÅ‘.

A sok kicsiny alföldi falu eltűnése, helyükön a mezÅ‘városok létrejötte, az egykori fás, ligetes, kertes, halastavas, szántóföldes környezet fátlan puszta legelÅ‘vé alakulása mindenképpen a török elÅ‘tti korra tehetÅ‘, ezt újabb régészeti és történeti munkák is bizonyítják.

– Ahol viszont a természettel való együttélés tudását birtokolták eleink, ott miképpen kell elképzelnünk a gazdálkodást? Az ugyanis bizonyos, hogy a Kárpát-medence belsÅ‘ területein a szükségesnél kevesebb csapadék hullik. 

Ez igaz. Ami csapadékban hiányzott az Alföldön, az a víz minden esztendÅ‘ben megérkezett az Alpokból és a Kárpátokból a nyáreleji árvizekkel. Ezt a magyarok mesterséges csatornákkal, fokokkal minden elönthetÅ‘ árterületre szétvezették és visszatartották. Ezzel öntözték meg az erdÅ‘ket, az erdÅ‘kben gondozott gyümölcsfákat, ártéri legelÅ‘ket, miközben az elöntött, sekély, könnyen felmelegedÅ‘ vízben a halaknak a legkiválóbb szaporodását is biztosították. A halastavak nemcsak a nagy folyók mentén, hanem az egész országban igen nagy számban léteztek a középkorban. E vízfelületek és a talajban megÅ‘rzött víz az el nem öntött felületek és a levegÅ‘ nedvességtartalmát is kedvezÅ‘en alakította. Az ártéri legelÅ‘k és erdÅ‘k télen is biztosították az állatállomány bÅ‘séges táplálékát.

– A pusztai s az ártéri gazdálkodás eredményessége tehát összehasonlítható – az utóbbi javára.

Így van, és ami nagyon érdekes, nemcsak az eredményessége, hanem a népesség alakulása szempontjából is. Összeírásokból tudjuk, hogy az alföldi mezÅ‘városok népességét évszázadokon keresztül pótolták például a baranyai, ártéren is gazdálkodó apró falvakból jött fiatalok.

– A török kiűzését követÅ‘en viszont már országszerte megbomlott az egyensúly.

Az 1767-es Mária Terézia-féle úrbéri rendezéssel megszületett magyar nagybirtok Európa egyik legtorzabb  birtokszerkezete. AzelÅ‘tt a földbirtokosok majorsági földjei a megművelt területeknek még csak öt százalékát tették ki, a többi jobbágykézen volt. Ez az egészséges arány torzult fokozatosan a nagybirtok javára, a jobbágyok közösen használt erdeinek és árterületi legelÅ‘inek földesúri kisajátításával.

– A nagybirtoknak viszont nem érdeke a fenntartható fokgazdálkodás.

Miként is volna érdeke, amikor fokgazdálkodással a falvak népei magukat sokoldalúan tartották fenn, míg a nagybirtokok az árugabona termelésével a profit maximalizálására törekedtek. Ebbe a sorba illik bele a folyók átgondolatlan szabályozása is, részben a minél nagyobb gabonatermÅ‘ terület szerzése, részben a könnyebb gabonaszállítás érdekében, aminek egyébként a fokok is útjában álltak.

– Pedig a folyószabályozást általában a modernizáció példájaként szokták említeni.

Rövidtávú hasznot hozhat, amint azonban sokszorosan meghalad a hosszú távon okozott kára. Hiszen, ahogy említettem, a Kárpát-medence belsÅ‘ részein kevés a csapadék. A magas hegyekbÅ‘l pótlódó szükséges mennyiséget ajándékként kapjuk meg - ám ahelyett, hogy a lehetÅ‘ legtovább magunknál tartanánk, botor módon a lehetÅ‘ leghamarabb igyekszünk tÅ‘le megszabadulni, átkergetni az országon a tápdús hordalékkal együtt.

– A természet átalakítása, a nagybirtok ma is mindennapjaink része. Játsszunk el a gondolattal, hogy szabad kezet kap. Mit tenne?

Amennyire csak lehet, lebontanám a nagybirtokokat, és sokoldalúan gazdálkodó, a természeti környezetet gazdagító családi gazdaságokat hoznék létre helyükön. Ezek által a vidék, a falvak és népünk ismét lehetÅ‘séget kapna a fennmaradásra, gyarapodásra, fenntartható gazdálkodásra.

– Tudnák, mi a módja ennek?

Természetesen rengeteg további kutatás, oktatás is szükséges eleink elfelejtett, rejtett tudásának felderítéséhez és átadásához. Biztató jeleit látom e munkának.

– És mibÅ‘l származna az országnak az a bevétele, ami most a mezÅ‘gazdaságból folyik be?

Abból, amit a legkorszerűbbnek nyilvánított mezÅ‘gazdasági országoknak, Dániának, Hollandiának, Franciaországnak a példája is mutat. Azokban is a családi gazdaságok dominálnak, ám a megfelelÅ‘ törvényi szabályozással és a nagyszerű feldolgozó iparukkal óriási bevételekhez jutnak.

– Valaha a mi élelmiszeriparunk híre is túlnÅ‘tt országunk határán.

Erre kell ismét törekednünk. Az egykori élelmiszeriparunkat a külföldi tulajdonosok gyakorlatilag felszámolták. A privatizáció során becsapták a magyar kormányt. Ismét fel kell építenünk azt az egészségünket szolgáló, természeti gazdaságunkat megÅ‘rzÅ‘, fenntartható módon, családi gazdaságokban termelt alapanyagokból.

Forrás:
Szabad Föld Kalendárium 2016. 28-30.