Újévi szokások az oroszoknál

2020. december 30. szerda, 00:00 Ismeretlen szerző
Nyomtatás
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.huJP-Bookmark

Újévi szokások az oroszoknál

Oroszországban minden ünnepnek megvannak a maga külön szokásai és nemzeti dalai, s ez utóbbiak közt vannak olyanok is, melyek már évszázadok óta feledésbe ment szokásokra vonatkoznak; a nép hűségesen megÅ‘rzé azokat, bár eredeti értelmökrÅ‘l, mellyel az Å‘s pogány idÅ‘kben bírtak, még talán fogalma sincs már. E régi nemzeti s egyszersmind vallásos dalok között alig van olyan, melyben a nép egykori vallásának nyomai oly észrevehetÅ‘leg megmaradtak volna, mint azokban, melyeket így karácsony és újév körül szoktak énekelni, fÅ‘képen Kis- és Fehér-Oroszországban. E dalokat kolyadkinak, magát a karácsony ünnepét pedig, mely karácsony estéjétÅ‘l vízkeresztig (január 6.) tart, kolyadának vagy koledának nevezik. Ralston „Az orosz nép dalai” czímű munkájában érdekesen ismerteti az oroszok karácsonyi és újévi dalait és szokásait, s az Å‘ műve szolgált forrásul e kis közleménynek is.

Az orosz nép hagyományai szerint az év eme szakában, tudniillik karácsonytól vízkeresztig, a föld alá rejtett kincsek mind fölfedezhetÅ‘k. A „szent esték” alatt az újon született istenség lejön az égbÅ‘l és a földön jár, miért is ez idÅ‘tájban mindenféle munkát véteknek tartanak. Minden ünnepi nap éjszakáján, karácsonytól vízkeresztig, éjféltájban, szétnyílnak a mennyország kapui; a paradicsom gyönyörű térei, hol a nap lakik, elÅ‘tárják nagyszerű kincseiket; a források és folyók vizei megelevenülnek, borrá változnak, s gyógyerÅ‘t nyernek; a fák lombokat és virágokat hajtanak s leveleik közt aranygyümölcsök érnek.

Meg kell jegyeznünk, hogy az újév az oroszoknál s általában minden szláv népnél eleinte márczius 1-én kezdÅ‘dött, s e számítás érvényben állt egészen 1348-ig. Ekkor az újév kezdetét szeptember 1-re tették át, s így volt ez 1700-ig, amikor végre január elsÅ‘ napjára állapították meg az év kezdetét.

Ama sok különös újévi szokás között, melyek Fehér-Oroszország földmívelÅ‘ lakóinál mai napig fennmaradtak, mindenekelÅ‘tt azt említjük föl, mellyel mintegy jelképileg szokták kifejezni az emberiség ama közös meggyÅ‘zÅ‘dését, mely szerint az újév magával hozza minden ember számára egy év boldogságát vagy szerencsétlenségét. Újév elÅ‘estéjén két ifjút vezetnek házról házra. Az egyik, akit gazdag kolyadának neveznek, új és ünneplÅ‘ ruhába van öltözve és fején rozskalászokból készített koszorút hord; a másik, a kit szegény kolyadának hívnak, rongyos ruhát visel s fején kicsépelt szalmából készült koszorú van. Mikor egy kunyhóhoz vagy házhoz érkeznek, nagy lepedÅ‘vel mindkét ifjút beterítik s felszólítják a ház gazdáját, hogy válasszon közülök. Ha választása véletlenül a gazdag kolyadára esik, a látogatók egy dalt énekelnek, amelynek értelme az, hogy a gazda bÅ‘ aratásra és sok pénzre számíthat az új évben; de ha a szegény kolyadát találná választani, szegénység vagy talán halál is lehet osztályrésze az új esztendÅ‘ben.

Kis-Oroszországban, újév ünnepén, az asztalon búzakévéket raknak egymásra, melyek alá vagy közé nagy tortát vagy egyéb süteményt helyeznek. A családfÅ‘ odaül a kévehalmaz mögé s kérdezi gyermekeit, hogy látják-e Å‘t. „Nem látunk!” – felelik ezek. Mire az atya egy dalt kezd énekelni, melynek értelme oda megy ki, hogy az újévben a gabona oly magasra fog nÅ‘ni, hogy Å‘t (az atyát) aratáskor nem fogják meglátni gyermekei, ha búzája között járkál. Német írók szerint a XII. század körül hasonló szokás uralkodott a Balti-tenger partjain lakó szlávok között is, csakhogy nálok egy pap rejtÅ‘zött a búzakévék mögé.

Egy másik – vallásos buzgósággal megtartott – újévi szokás az oroszoknál a kásafÅ‘zés is. A kását az oroszok is kásának nevezik s kedvencz nemzeti eledelük. Ez esetben véve a gabonát, illetÅ‘leg az új évben várt aratást jelképezi, s élÅ‘ lény gyanánt szólítgatják és beszélnek hozzá, mint valami elÅ‘kelÅ‘ úri nÅ‘höz, kit, amikor jön, két más igen fontos egyéniség kísér: a „tiszteletre méltó zab” és az „arany árpa.” A sokféle „mondá” közül, melyekkel az újévi kásafÅ‘zést kísérik, álljon itt egy: „Haricskát (tatárkát) vetettek s nÅ‘ni hagyták egész nyáron át. Szépen és rózsásan tenyészett és növekedett a mi haricskánk. Kérték, hívták a mi haricskánkat, hogy látogassa meg Czarogradot (a czárok városát), s vegyen részt a fejedelmi lakomában. Elindult a haricska, fölkeresni Czarogradot, herczegekkel és bojárokkal, a tiszteletre méltó zabbal és arany árpával. Várták is a haricskát s megérkezéséig a kÅ‘kapunál maradtak. Herczegek és bojárok fogadták a haricskát s odaültették Å‘t a cserfa asztalhoz lakmározni.”

A sviaskyk – karácsonyi és újévi ünnepek – vízkeresztkor érnek véget, amelynek elÅ‘estéjét az oroszok szintén különös szokással ünneplik meg. Némely helyeken különbözÅ‘ nemű gabonakévéket halmoznak föl a temetÅ‘ben (templom udvarán), miután az isteni tiszteletnek vége van, a barmokat oda hajtják s a kévéket és állásokat szentelt vízzel öntözik meg. Úgy látszik, hogy e szokás valami Å‘srégi ünnep maradványa oly idÅ‘kbÅ‘l, mikor még a barmokat egész ünnepélyességgel hajtották ki a mezÅ‘re a tél elmúlása után. EbbÅ‘l az is következtethetÅ‘, hogy e szokás melegebb égaljú tájon születhetett, mint amilyenen a mostani oroszok laknak, mert a vízzel való öntözés kissé idÅ‘szerűtlennek látszik olyankor, mikor még minden folyó és patak be van fagyva. Éppen oly idÅ‘szerűtlen az a másik szokás is, mely némely vidékeken vízkereszt napján: a „kikelet jövetelekor” divatozik. E szokás abban áll, hogy a falu népe olyankor megfürdik, csakhogy az oroszok jelenlegi hazájában e fürdÅ‘t néha jégbe vágott lyukban végzik, melyet a folyón vagy tavon e czélból szabadon tartanak, különben aligha juthatnának fürdÅ‘vízhez ama fagyos évszakban. Lehet, hogy e szokás valamely délibb tájról származott be az oroszok közé, vagy pedig a „kikelet érkezésének” változtatták meg és tették elÅ‘bbre.

Forrás: Vasárnapi Újság XXIV. évfolyam 1. szám. 1877. 7.

 

Módosítás dátuma: 2022. július 06. szerda, 08:04