Fehérgyarmaton, az 1940-es években még élő, gyakran hallott, családi körükben ma is közismert falucsúfolók
Kisar, Nagyar, Tivadar,
Három szekér libaszar.
Kisar, Nagyar. Kömörő.
Hat tarisznya bögyörő.
A Beregi Tiszahát hét legrongyosabb faluja csúfolóként rigmusba szedve:
Gecse, Csoma, Macsola.
Márok, Papi, Csaroda,
Azték, Surány, Tákos –
Ez kilenc város.
Valószínű a debreceni diákok tapasztalatai alapján. Csúfoló jellegét a Homéroszért versengő görög városok hasonló felsorolása adja. Az egykori debreceni diákok között ez a változat (fordítás) él:
Hét város verseng, mely’küknek sarja Homérosz:
Szmirna, Rodosz, Kolofon, Szalamisz, Kiosz, Argosz, Athené.
Kömörő végén ül a guta. Fehérgyarmaton, ha a két községgel arrébb lévő Kömörő nevű faluról szó esett, ez a mondás mindig előkerült, s az a jó tanács, hogy lehetőleg óvakodj Kömörőre menni. Azt mondták, hogy ez egy rabló volt, aki parittyával támadt áldozataira. A holtan ott maradt kirabolt embert, mintha a guta ütötte volna meg. Sebet nem ejtett rajta. A gutaütött emberre itt azt mondják, hogy „szél érte”.
A tivadari új asszony, aki még sohasem főzött töltött káposztát, kétségbe esve látta, hogy a káposzta fővés közben megdagadt. Ezért nadályt (piócát) ragasztott a töltött káposztába, hogy leszívja. A tivadariak nadályosok neve innen ered.
A gulácsiak a mosószékbe ragasztottak nadályt, mert a vízben nagyon megdagadt.
„Megadták a módját, mint a milotaiak a csikó herélésnek.” A milotaiak egyik háznál csikót akartak herélni. A műveletre a család, a szomszédok összejöttek, de a herélő nem érkezett meg. Erre maguk fogtak hozzá, de elügyetlenkedték és a csikó még az operáció elején megdöglött. Mikor felálltak mellőle, a gazda figyelmeztette őket, hogy még nncs befejezve a művelet. „Mindegy annak, hiszen megdöglött.” – mondták. A gazda azonban azt mondta: „Azért adjuk meg a módját!”