A gainai leányvásár 1896-ban
– Jössz-e a gainai leányvásárra? – kérdezték tÅ‘lem.
Kétszer sem kelletett kérdezni. Reggel 8 óra volt még csak, mikor elértünk a Gaina nyugati csúcsára, mely Halmágy felÅ‘l esik s oldala erdÅ‘s, de legtetején tisztás van. Ezen a csúcson látható romba dÅ‘lve az a homokkÅ‘bÅ‘l kifaragott emlékkÅ‘, melyet a móczság az Å‘ negyvennyolczadiki vezérük: Janku kezdeményezése folytán állíttatott ide Å‘felsége, a király 1855-iki ittlétének megörökítésére, midÅ‘n Halmágy felÅ‘l lovagolt fel ide. Az emlékkÅ‘ egyes táblái most már szerteszét hevernek a földön, meg van ugyan a feliratos kÅ‘tábla is fél oldalra dÅ‘lve, de betűi részint lekoptak, részint bemocskosodtak úgy, csak hosszabb idÅ‘ alatt volnának részben felismerhetÅ‘k.
De nekünk elég volt ezzel az elolvasással pár kísérletet tenni, a mi nem sikerülvén, átadtuk magunkat annak a felséges vidék szemlélésének, mely által méltán volt elragadtatva ittlétékor királyunk is, mert ennél fényesebb panorámát alig képzelhetni, mint innen a Gainai király csúcsáról.
Északon a Bihar hármas csúcsa, melyek mellett szerényen húzódik meg a csúcsos Dobrin, – nyugaton Halmágy és hegyes-völgyes vidéke, – délre a Fehér-Körös völgye a hunyadi és krassószörényi hegyekkel, délkeletre a hatalmas Vulcán szikla, hátterében az Abrudbánya hegyekkel és a lemetszett oldalú s hatalmasan önálló felemelkedÅ‘ Detonétával, – keletre a SzékelykÅ‘ a toroczkói hegyek, a tordai hasadék s az Aranyos-völgy felséges hegyei és sziklái; itt-ott egy-egy távoli város, vagy falu, vagy pásztorkunyhó, legelészÅ‘ nyájak, a nagyobb völgyekben egymásra toluló éles csúcsos gerinczű apró hegyek. Oly felséges, oly elragadó vidék, amely minden fáradtságért bÅ‘ven kárpótol.
A Gaina másik, Vidra felül (keletre) esÅ‘ csúcsa és a két csúcs között lehajtó széles hegyhát egészen tiszta fa és bokor nélküli gazdag legelÅ‘, ahol a leányvásár van.
Most már a gainai leányvásár[1] nem egyéb a mócz fiatalság ismerkedésénél, amire csak egy ilyen kijelölt helyen lehet alkalmunk, mert nem csak faluik, hanem házaik is úgy szerteszét vannak szórva, hogy egymással alig találkoznak.
Itt azonban összejönnek, megismerkednek s itt a fiatalság 3–4 csoportban tánczol reggeltÅ‘l estig, vagy míg az itt gyakori esÅ‘, vagy a csendÅ‘rség, – ezt a közbiztonság érdekében, szét nem veri.
Nagyon érdekes ez a táncz, de még érdekesebb az a szokás, hogy a gazdagabb mócz lányok 3–4 öltözet ruhát is hoznak magukkal, az általvetÅ‘ tarisznyában és midÅ‘n elvégzik az egyik tánczot, ott a közönség elÅ‘tt, annak szemeláttára levetik elÅ‘bbi ruháikat s más ruhába öltöznek, anélkül, hogy feszélyezné Å‘ket a körülvevÅ‘k bámulása.
A mócz fiatalság meglepÅ‘en szép és derék. Az ember nem gyÅ‘z eleget bámulni rajtok, kivált arczuk üdeségén. Soha finomabb és gyöngédebb fehérségű, harmat üdeségű arczokat nem láttam, mint ezeknél a mócz lányoknál és fiúknál. Azt hihetné az ember, hogy fátyol védi arczukat a szél és nap sütése ellen, pedig a lányok fedetlen fÅ‘vel, a fiúk keskeny szélű kalappal járnak. Ennek az arczfinomságnak nem lehet más oka, mint a havasi levegÅ‘, mely oly csodálatosan jó hatást tesz az emberre. A késÅ‘bbi korban azonban vész az arcz finomsága és szépsége.
Míg a fiatalság tánczol, addig az idÅ‘sebbek, a tulajdonképpeni vásárban néznek szét és vásárolnak cserépedényt, kannát, fekete-cseresznyét, faedényt, bÅ‘rmellényeket és színes gyöngyöket, apró kis furulyákat és havasi kürtöket, melyek bükkfából vannak készítve.
Halmágy felÅ‘l ökörszekérrel is fel lehet jönni ide a Gainára, de másfelÅ‘l csak lóháton és gyalog. Nagyszerűen töltöttük az idÅ‘t mi is, teljes lélekkel gyönyörködtünk a vidék szépségében, a mócz fiatalság mulatságában, a vásár mozgalmasságában és az egész jelenet festÅ‘i bájában.
Délután már oszladozni kezdett a vásár, két órakor mi is visszafordultunk éjjeli tanyánk, a Zsinoga felé s útközben gyönyörködtünk abban a nem mindennapi látványban, amint a mócz lányok – a lóra, fiú módjára ülve – Å‘rült sebességgel versenyt futottak a fiúkkal a hegy lejtÅ‘jén. Soha sem láttunk még ilyen szépen feldíszített czirkuszt s ilyen érdekes szereplÅ‘ket.
Forrás: Pestmegyei Hírlap IX. évfolyam 38. szám. 1896.1.
[1]Gaina (magyarul: tyúk) és a leányvásár eredetét színes mese magyarázza. Egy szépséges tündér élt valaha a gainai csúcson, aranyos palotában. A baromfiudvarában volt egy tyúkja, amely arany tojásokat tojt. Valahányszor egy környékbeli fáta férjhez ment, a tündér aranytojást adott neki ajándékba. De egyszerre a szomszédságba költözött az ördög, követelÅ‘kké tette a pásztorokat, mire a tündér megvonta az aranytojásokat a kapzsi leányoktól. Egyszer aztán egy oláh ember megmondta a fiának, hogy addig nem engedi megházasodni, amíg a menyasszonya aranytojást nem kap a tündértÅ‘l. A legény összebeszélt erre a pajtásaival, asszonyi ruhában belopóztak az aranypalotába, ellopták a tyúkot kalitkástól együtt és elemeltek a tornácról egy arany tojásokkal telt kosarat is. De ahogy a várból kisettenkedtek, a felvonóhídnál megszólalt a tyúk, mire a tündér üldözÅ‘be vette a tolvajokat. A vÅ‘legény menekülése közben megbotlott egy fatörzsben, kiejtette kezébÅ‘l a kosarat, a tojások összetörtek és szétfolyó sárgájukból támadt az Aranyos-folyó. Pajtásai az aranytyúkkal bujkáltak erre is, arra is, a tyúk hol itt, hol ott tojt egy-egy arany-tojást, amelyik összetört és leszivárgó sárgájából keletkeztek az aranyos telérek, erek Abrud, Brád és Körös vidékén; a tündérasszony pedig megátkozta a hálátlan népet, hogy a leányok ne úgy menjenek férjhez, mint más tájakon, hanem vásáron adják el Å‘ket, mint portékát…