Isten hozta!

Kárpát-medence Isten ölelése!

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése
Címlap Szellemi néprajz Népszokások

Gergely napja

E-mail Nyomtatás PDF
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu

Gergely napja

Gergely napjának időjelentési és időváltozási jelentősége van a népies naptárban, mely szerint Gergely napja volna az utolsó hideg nap, melyen még „Gergely megrázza szakállát” s az utolsó gyenge hó esik. Régente minálunk is, úgy, mint egész Közép- Európában e nap körül csoportosultak mindazon pogánykorbeli ünnepi szokások maradványai, melyekkel a régi nomád népek a nyár, mint győző s diadalmas bajnok bejövetelét főleg kardtáncokkal és lovagi menetekkel szokták megünnepelni. Hazánkban ezen régi pogányszokások lappangó maradványait a már lényegében is feledett és csak még rejtettebb faluhelyeken divatozó Gergely-napi lovagias gyermekjátékokban találjuk.

Ezekről már Dugonics régi költőnk tudósit, mondván hogy „Gergely napján a kisdedek katonást játszottak, és a várost körüljárták vagy lovon, vagy némelyek gyalog; villogtatták kardjaikat, de senkit sem vágtak meg.” A kardok ezen ártatlan villogtatásától származott a közmondás: Szent Gergely vitéze, azaz gyönge vitéz. Századunk közepe táján minálunk már csak falukon volt szokás, Gergely napján katonává öltöztetni fel az iskolás gyermekeket, mikor zászlóval, kardosan, szalagos kalapokkal bejárták a falut s bizonyos Gergely-verseket mondtak. Ezt a szokást manapság is ott, ahol még dívik, Gergely járásnak nevezik. Néhány helyt a gyermekek ezt „kassatumot járni” kifejezés alatt ismerik; más helyen azt mondják, hogy „Gergely doktornak kéregetnek.” Tudniillik még e század közepéig, sok helyt még napjainkban is, ez alkalommal a gyermekek tanítójuk számára ajándékokat kéregettek a faluban; különböző bakugrások közt belépvén a házba, így kezdették az éneket:

Szent Gergely doktornak, híres tanítónknak az ő napján,

Régi szokás szerint, menjünk isten szerint iskolába;

Lám a madarak is, hogy szaporodjanak, majd eljőnek;

A szép kikeletkor, sok szép énekszóval zengedeznek.

Módosítás dátuma: 2021. április 07. szerda, 18:33 Bővebben...
 

Pogány istenektől karnevál hercegig. A farsang története

E-mail Nyomtatás PDF
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu

Pogány istenektől karnevál hercegig

A farsang története

A farsang vidám, színes, konfettis forgatagában bizonyára kevés embernek jut eszébe, hogy a hangos nótázással, pohárkoccintással, tánccal tulajdonképpen a halál temetésén vesz részt. Ez talán kissé furcsának tűnik. Ahhoz azonban, hogy ezt megértsük az egységes, általános hagyománynak látszó farsangban, különbséget kell tennünk eredet, hagyomány és funkció szempontjából a népi farsangi szokások és a polgári, városi farsangi karnevál között. Keletkezését tekintve az előbbi egészen a pogány korig, míg az utóbbi mindössze ezer évvel ezelőttre nyúlik vissza.

A farsangi időszak kezdetét évszázadokon keresztül – sok helyen még mostanában is – a legények vízkereszt estéjén való kolompolással, csöngetéssel, kongózással, tehát nagy lármaütéssel adták a falu tudtára. Ezt a szokást mint a népi farsang egyik hagyományát a farsangi ünnepek ősi, ókori maradványainak tekinthetjük. A népi farsang ugyanis pogány kori szokások, illetve ünnepek továbbélése a keresztény korban. Eredete összefüggésben van a téli napforduló és ókori istenek ünnepével. A téli napforduló idején az ókoriak primitív módon igyekeztek a nap segítségére lenni a sötétség elűzésében. A leghosszabb éjszakán hangos kongatással, égő fáklyákkal, álarcosan járták körül a várost és a falut, ijesztgetvén a sötétséget. Amikor a nappal észrevehetően növekedett, a rómaiak örömünnepet ültek. A nap győzelmében a tél pusztulását s az új év, a tavaszi munka kezdetét látták. Ehhez szorosan fűződött a vetés istenének, az óitáliai Saturnus istennek az ünnepe. Tiszteletére napokon keresztül zenés felvonulásokat, lakomákat tartottak. Ezekhez kapcsolódott még Lupercusnak, az erdőn-mezőn legelésző nyájak istenének ünnepe is, amit február első felében tartottak. Ünneplésén kecskebakot és juhokat áldoztak fel. A nagy lakoma után, amelyen a rabszolgák uraikkal egyenlő félként vettek részt, a leölt állatok bőréből készített szíjjal az asszonyokra suhintgattak, hogy termékenyek legyenek. Mivel mindezek az ünnepek tartalmilag az újjászületést, a termékenységet, az új élet reményét fejezték ki, idők folyamán egymásba kapcsolódtak és a farsangban több mint egy hónapra terjedtek ki.

Módosítás dátuma: 2021. április 07. szerda, 18:35 Bővebben...
 

Újévi szokások az oroszoknál

E-mail Nyomtatás PDF
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu

Újévi szokások az oroszoknál

Oroszországban minden ünnepnek megvannak a maga külön szokásai és nemzeti dalai, s ez utóbbiak közt vannak olyanok is, melyek már évszázadok óta feledésbe ment szokásokra vonatkoznak; a nép hűségesen megőrzé azokat, bár eredeti értelmökről, mellyel az ős pogány időkben bírtak, még talán fogalma sincs már. E régi nemzeti s egyszersmind vallásos dalok között alig van olyan, melyben a nép egykori vallásának nyomai oly észrevehetőleg megmaradtak volna, mint azokban, melyeket így karácsony és újév körül szoktak énekelni, főképen Kis- és Fehér-Oroszországban. E dalokat kolyadkinak, magát a karácsony ünnepét pedig, mely karácsony estéjétől vízkeresztig (január 6.) tart, kolyadának vagy koledának nevezik. Ralston „Az orosz nép dalai” czímű munkájában érdekesen ismerteti az oroszok karácsonyi és újévi dalait és szokásait, s az ő műve szolgált forrásul e kis közleménynek is.

Az orosz nép hagyományai szerint az év eme szakában, tudniillik karácsonytól vízkeresztig, a föld alá rejtett kincsek mind fölfedezhetők. A „szent esték” alatt az újon született istenség lejön az égből és a földön jár, miért is ez időtájban mindenféle munkát véteknek tartanak. Minden ünnepi nap éjszakáján, karácsonytól vízkeresztig, éjféltájban, szétnyílnak a mennyország kapui; a paradicsom gyönyörű térei, hol a nap lakik, előtárják nagyszerű kincseiket; a források és folyók vizei megelevenülnek, borrá változnak, s gyógyerőt nyernek; a fák lombokat és virágokat hajtanak s leveleik közt aranygyümölcsök érnek.

Módosítás dátuma: 2022. július 06. szerda, 08:04 Bővebben...
 

Szerelmi varázslat Szent András éjszakáján

E-mail Nyomtatás PDF
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu

Szerelmi varázslat Szent András éjszakáján

„Párnámat rázom, Szent Andrást várom…” – Népszokások és hiedelmek az „igazi férfi” körül

Népszokásaink közül a legérdekesebbek és ma is igen sok helyütt érvényben levők a szerelmi varázslat erejéhez fűződő hiedelmek, babonák. Szent András éjszakája az egész országban mindenütt a szerelmi varázslat ideje. Főként leányok, sőt — csaknem kizárólag pártában lévő hajadonok mesterkednek Szent András éjjelén azon, hogy András, a szerelmesek pártfogója elhozza nekik az »igazi férfit«. Faluhelyen nincsen olyan lányos ház, ahol Szent András estéjén ne sütnének sós kalácsot, vagy ne készítenék elő izgalomteljes várakozással a tükröt és vizes poharat, amelyek ilyenkor a varázslat csudatévő eszközeinek számítanak...

Az ország legtöbb vidékén Szent András napján böjtölnek a leányok késő estig, akkor maguk sütötte, erősen sózott kenyérből egy harapást esznek s a többit egy pohár vízzel együtt székre, asztalkára, ágyuk mellé helyezik. Az a legény, aki álmukban megjelenik és eszik a kenyérből, vagy inni ad nekik a vízből, az lesz a párjuk... Ennek a sós kenyérevésnek és pohár víznek többféle változata van a szerelmi varázslatban. Baján például az a leány, aki meg akarja tudni, hogy ki lesz a férje, egész nap böjtöl, este megsóz egy darab kenyeret, majd lefekvés előtt imádkozik három Miatyánkot és három Üdvözlégyet, utána harap a kenyérből, s a megmaradt darabot kis tükörrel együtt a párnája alá helyezi. Ha éjfélkor beletekint a tükörbe, meglátja benne jövendőbelijét.

Az algyői leányok megfordítják párnájukat

A leányok Algyőn is böjtölnek, este megmosakodnak, de — nem törölköznek meg. Lefekvés előtt háromszor megfordítják párnájukat s közben ezt a »varázsigét« mormolják:  Párnámat rázom, Szent Andrást várom, mutassa meg a jövendőbeli párom! S az a férfi, aki álmukban megjelenik, vezeti majd oltár elé őket...

Bővebben...
 

Szüreti népszokások

E-mail Nyomtatás PDF
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.hu

Szüreti népszokások

Különféle, szebbnél-szebb népszokások teszik jellegzetessé a szüretet, amely a földmívelő népnek igazi ünnepe.

Élénken és szép népszokások között folyik le a szüret Cserháton és vidékén. Víg dalok közben leszedik a szőlőt, kicsomaszolják és hordókba szűrik. A szüret bevégeztével kezdetét veszi a szüreti ünnepség. Tarka néptömeg között a vincellér áll cifra kalapban, jobb karján többszínű szőlőkből font koszorú ékeskedik, balkezében szőlővel díszített botot tart. Népdalokat énekelve lefelé indul a hegyről a borház felé, ahova a szüretelők is elkísérik. Ott már felhangzott a cigányzene és nagy mulatság van készülőben. A borház, néhol présház előtt megáll a csapat, a vincellér leveszi süvegjét. Megáll a háznép előtt és rövid beszéddel üdvözli őket. A koszorút a háziasszonynak, a botot a ház urának nyújtja át, akik erre a szüretelőket meghívják egy kis szüreti mulatságra. A cigány előveszi hegedűjét, a cimbalmos letelepszik cimbalma mellé s megkezdődik a tánc. A szüretelők szaporán járják a csárdást s a mulatság ritkán ér véget aznap. Vacsora után kiülnek a tűz mellé, mely az egész éjjelen keresztül pattog.

A Cserhátvidékről menjünk át a Hegyalja szőlőhegyeire. Itt mindig kedélyes hangulatban, vidáman folyik a szüret, ha — van mit szüretelni. Nem igen akadunk présházra, ahol ne volna szüreti mulatság. Ha más nem, úgy legalább egy dudás fújja el Észak-Magyarország kedvelt nótáját, a pozabniki pozalaht s a felvidéki tótságnak ezt az egyszerű énekét és a szüretelők örömujjongását hallva, nem is gondolunk arra, hogy temetőben vagyunk, melyben egy nemzet gazdagsága várja feltámadását.

Bővebben...
 


5. oldal / 10